Site logo Site logo

Bolag inom Life science
och healthcare?

Vi tar er kommunikation till nya höjder

Är det kris?

Ring Katrin: 073-338 86 29

Invigningen av Sveriges första helautomatiska sallatsväxthus

Svegro är en av Sveriges ledande odlare av färska örter och sallat. Våren 2025 tog de ett stort steg för att ytterligare bidra till framtidens svenska livsmedelsproduktion när de lanserade sitt nya och helautomatiska växthus för odling av sallat. Det nya sallatshuset ligger på Färingsö utanför Stockholm och är det första i sitt slag i Sverige. Satsningen gör det möjligt för svenskar att njuta av färsk, svenskodlad sallat – året om. Rippler fick i uppdrag att stötta Svegro att kommunicera denna milstolpe – från planering och produktion av inbjudningar till presshantering och deltagande på invigningen.

Uppdraget

Målet var att stötta invigning av det nya sallatshuset med ett kommunikationskoncept som speglade Svegros kärnvärden: hållbarhet, innovation och svensk odlingsglädje. Invigningen skulle väcka intresse både hos Svegros kunder och partners, branschaktörer samt media – och ge en konkret bild av hur svensk livsmedelsproduktion kan bli mer klimatsmart.

Rippler ansvarade för det visuella koncept, innehållsproduktion, pressmaterial, eventproduktion och gästhantering. Inför invigningen stöttade Rippler även Svegro med dekorationer och praktiska detaljer på plats för att skapa en enhetlig och inspirerande helhetsupplevelse.

Genomförandet

Inför invigningen tog Rippler fram förslag på koncept för visuell kommunikation. Efter diskussioner med Svegro togs det visuella konceptet ut på inbjudningar, broschyr, fröpåsar, menykort och namnbrickor – allt producerat med fokus på ett naturligt och genuint uttryck, där materialval, ton och design speglade varumärkets hållbarhetsprofil. Rippler producerade även pressmeddelande och innehåll till Svegros LinkedIn.

Den 22 maj 2025 samlades kunder, branschrepresentanter, politiker och media i Svegros nya sallatshus på Färingsö. Under dagen bjöds gästerna på en rundtur i det nya sallatshuset, mingel och lunch signerad kocken Albin Edberg samt inspirerande samtal om framtidens odling. VD Kristin Orrestig berättade om satsningen och visade hur växthuset möjliggör odling av över två miljoner sallatshuvuden per år – med lägre klimatavtryck och full automation från sådd till skörd.

Resultat

Lanseringen skapade stort engagemang och väckte intresse bland kunder, politiker och samarbetspartners. Lokala medier uppmärksammande invigningen genom intervjuer med VD Kristin Orrestig och varuförsörjningschefchef Lisa Lindström, och ett omfattande reportage publicerades i branschpress. Svegro positionerades tydligt som en innovativ och framtidsinriktad aktör inom svensk odling.

Invigningen stärkte även relationerna med kunder och branschmedia, och lyfte fram företagets långsiktiga hållbarhetsarbete på ett konkret och upplevelsebaserat sätt.

På Svegros LinkedIn pratade vi om det nya sallatshuset och vikten av att välja svenskt, både inför och efter invigningen. Samtliga inlägg genererade stort engagemang och hejarop från kunder, branchkollegor och engagerade följare.

Trycksaker

Some-content

”Det var en trygghet att ha Rippler med genom hela processen, från första planeringsmötet till att vi kunde pusta ut efter ett lyckat event. Rippler hjälpte oss att skapa en tydlig röd tråd genom hela eventet från de stora dragen till de minsta väl i genomtänkta detaljerna.”
– Caroline Wetterstrand
Försäljnings- och marknadschef | Svegro

Fler case

Stöd i varje format

Ett intranät med flera startsidor lösningen för Scandi Standard

Bonterra Estate Collection