Utmaning
Amerikanska Bonterra Organic Vineyards är en av de äldsta ekologiska vinproducenterna i USA. Nu skulle ett nytt vin, en Cabernet Sauvignon, lanseras i Systembolagets fasta sortiment under Bonterras mer exklusiva sortiment Estate Collection. Ett komplext vin med fatiga toner och inslag av mogna mörka bär som passar utmärkt till grillat kött, vinterns mustiga grytor eller att avnjuta till ostbrickan.
Utmaningen låg i att sticka ut i konkurrensen av alla vinlanseringar samt att förstå skillnaden på hur man kommunicerar mot specialiserade vinjournalisterna jämfört med mat – och livsstilsjournalister som skriver ur ett bredare perspektiv. Det svenska regelverket kring marknadsföringen av alkohol var också någon vi behövde förhålla oss till. Här behövde vi förstå mottagarna och göra en omfattande mediebearbetning.
Strategi
Vi tog fram ett pressmeddelande om produktnyheten Bonterra Estate Collection Cabernet Sauvignon och vingårdens hållbara filosofi. Där lyftes produktens unika egenskaper och framställning; producerat på utvalda ekologiskt odlade druvor, från ekologisk vingård tillsammans med tips på hur vinet kan avnjutas.
Pressmeddelandet skickade vi till relevant media inom mat och livsstil såväl som vinjournalister tillsammans med frilagda produktbilder enligt Systembolagets riktlinjer till samtliga, samt miljöbilder till mat- och livsstilsjournalister.
Timingen inför jul- och nyårshögtiderna, då många unnar sig något extra eller vill få presentinspiration, var perfekt och journalisterna blev erbjudna att provsmaka produkten. De fick då ett snyggt julinspirerat bud med vinet tillsammans med ett personligt handskrivet brev.
Resultat
Intresset från media var stort, både att provsmaka och tipsa läsarna. Recensionerna och omdömena från vinjournalisterna var väldigt positiva. Projektet resulterade i publicering i 31 medier, både digitalt och print, och en total räckvidd på 3 470 743 personer.
Framgångsfaktorerna låg i en kombination av intressant nyhetsvinkel, anpassad kommunikation beroende på mottagarna, genomarbetade medielistor samt fina och varierade pressbilder.
Samarbetet med Rippler gav oss en stor fördel i form av ett fantastiskt genomslag i media för vår senaste produktlansering Bonterra Estate Collection Cabernet Sauvignon. De förstod sig på vår specialiserade bransch och visade på expertis genom en väl genomtänkt PR-strategi. Resultatet blev så pass bra att våra kollegor på huvudkontoret i USA vill använda produktlanseringen i Sverige som best practice på utvalda marknader globalt.
Karolina Lansman