Site logo Site logo

Bolag inom Life science
och healthcare?

Vi tar er kommunikation till nya höjder

Är det kris?

Ring Katrin: 073-338 86 29

Vad sker med Green Claims Directive?

Green Claims Directive är för närvarande i limbo. EU-kommissionen har signalerat att man kan dra tillbaka det – speciellt om små företag inte undantas – men har ännu inte fattat ett definitivt beslut.

Vilka är det som påverkas?

Osäkerheten kring direktivet beror främst på oenighet om huruvida små företag (de med färre än 10 anställda) ska omfattas, detta ledde till att Italien drog sig ur vilket eliminerade förslagets majoritet och förhalade förhandlingarna. Nya förhandlingar kommer att inledas och framtiden för förslaget beror på politisk enighet inom EU.

 
Men även om direktivet skulle stoppas, kvarstår spelreglerna. Unfair Commercial Practices Directive (UCPD) förbjuder redan vilseledande miljöpåståenden. Från september 2026 skärps kraven ytterligare via Empowering Consumers for the Green Transition ”EmpCo” – med förbud mot vaga uttryck som “klimatneutral” utan bevis. Sverige ska implementera reglerna senast 27 mars 2026.

Viktiga krav enligt EmpCo-direktivet

  •  Förbud mot vilseledande miljöpåståenden såsom vaga eller obestyrkta miljöuttryck som “grön”, “miljövänlig”, “klimatneutral”.
  • Alla miljöpåståenden måste kunna styrkas med tydlig, verifierbar och vetenskaplig grund för varje miljö- eller hållbarhetspåstående.
  • Förbud mot påståenden – exempelvis 100% klimatneutral – baserade enbart på klimatkompensation (offsetting) utan transparens om metod och begränsningar.
  • Krav på transparens kring hållbarhetsmärkningar: endast erkända och transparenta märkningar får användas.
  • Krav på transparens kring hållbarhetsmärkningar: endast certifierade och tredjepartsgranskade märkningar får användas
  • Förbud mot att framhäva hela företagets hållbarhet baserat på enskilda produkter: t.ex. att definiera hela verksamheten som “hållbar” bara för att en produktlinje är det.

Bra att veta

💡Klädesföretaget Shein dömdes precis till 1 miljon euro i böter för greenwashing i Italien, efter en nära ett år lång utredning som konstaterade att företagets miljöpåståenden var vaga, generiska eller vilseledande.

💡Så oavsett politiskt läge – gröna påståenden utan substans är en risk. Företag som vill kommunicera hållbarhet trovärdigt bör redan nu säkra fakta, underlag och verifiering. Så sätt igång och granska er kommunikation och byt vaga ord mot konkreta formuleringar och se till att alla är insatta i vad som gäller.

Vill du lära dig mer av Do’s and Dont’s i kommunikationen så har EU-myndigheten ESMA –  European Securities and Markets Authority – publicerat en sammanfattning på riktlinjer för hållbarhetskommunikation.

 

Funderar din organisation över hur ni kan förtydliga er hållbarhetskommunikation? Tveka inte att höra av dig till oss! 

Maria Bang
Maria Bang
Elin Wibell
Elin Wibell

Fler artiklar

Life science industrins viktigaste hållbarhetsfrågor

Svenska life science-bolag måste välja väg i hållbarhetsrapporteringen

När krisen slog till – så vände Norrmejerier en cyberattack till en styrkedemonstration