Internetstiftelsen har släppt sin årliga studie ”Svenskarna och internet” som tar tempen på svenskarnas internetvanor. Ett morgonpiggt gäng från Rippler var på plats på Sergel hub för att lyssna på presentationen och här är våra take-aways.
Sociala medier tappar charmen
Studien visar att interaktioner på sociala medier alltmer präglas av oro, prestation och friktion. Det gör att fler lämnar plattformarna eller postar mer sällan. Svenskarna verkar alltså börja ledsna på sociala medier i större utsträckning då de upplevs mindre genuina.
AI som trygg samtalspartner
I stället vänder sig allt fler till AI-verktyg som ChatGPT för en ny artificiell vänskap. Chattboten är för många en ständigt tillgänglig samtalspartner som bekräftar oss i stället för att döma och ger användarna den trygghet och bekräftelse sociala medier inte kan erbjuda.
Föräldrar drar i nödbromsen
Föräldrar verkar dessutom ha satt ner foten när det kommer till barns skärmtid. Sociala medie-användandet bland lågstadiebarn minskar och vi börjar se resultatet av en mer ifrågasättande attityd till sociala medier och skärmanvändande. Barn ska inte längre bli “digitalt läskunniga” utan snarare skyddas från brain rot.
Att skärmtiden bland barn/ungdomar sjunker tycker vi känns befriande och är troligtvis en konsekvens av en flera olika faktorer. Bland annat har Folkhälsomyndighetens uppmärksammade skärmtidsrekommendationer för barn och regeringens förslag till riksdagsbeslut om mobilförbud på skolor skapat större medvetenhet bland föräldrar om skärmarnas negativa konsekvenser för barn.
Svenskarna ger Tinder en vänstersvajp
En annan trend är att internetdejtandet minskar kraftigt. Appar som Tinder tappar mark och även bland de som är aktiva på dejtingplattformarna föredrar de flesta att hitta en partner IRL. Men intressant nog ser vi att var fjärde internetdejtare kan tänka sig att använda AI-verktyg för att hitta “rätt” partner. Det stärker idéen om AI som ett pålitligt emotionellt stöd, likt en kompis. Även yngre barn svarar att de använder AI i allt högre utsträckningar för detta syfte.
Är sociala mediers glansdagar över? Mycket tyder på att internet genomgår en förändring till något mindre interaktivt och socialt människor emellan, och börjar i stället bli en plattform fylld med reklam och annonsinlägg. En övergripande trend verkar vara användare som tar ett steg tillbaka eller drar sig ur från apparna. Kanske är detta början på en ny era, där folk i stället hittar närhet i stängda chattrum eller hos ChatGPT.