Site logo Site logo

Annonsering på Facebook & Instagram

Maximera din närvaro på sociala medier med Metas annonshanterare för Facebook och Instagram. Lär dig skapa, hantera och optimera dina annonser för bästa resultat. Börja idag med oss på Rippler!

Vad är meta annonshanteraren?

Ägarbolaget bakom Facebook och Instagram heter Meta och har skapat den gemensamma annonseringsplattformen för de sociala medierna, nämligen Metas annonshanterare. Det är ett verktyg där annonserna både kan skapas, hanteras och följas upp kring angående resultat.

Hur fungerar Facebook och Instagram annonsering?

För att komma igång med annonsering på Facebook och Instagram kan du följa dessa 5 enkla steg:

  1. Bestäm ett mål för kampanjen

    Steg ett i processen är att bestämma vad ni vill få ut av er kampanj. Handlar det om att få in fler meddelanden eller leads, boosta ett specifikt inlägg, få flera besökare till webben eller marknadsföra ditt företag globalt eller lokalt?

  2. Definiera målgruppen

    För att nå ut till rätt personer med din annons bör du ha en definierad målgrupp. Identifiera vilka personerna som är troligast att gilla ditt företag, dina produkter eller dina tjänster. Red ut vad de är intresserade av, vart de befinner sig, deras ålder och vad de har gemensamt.

  3. Välj material till annonsen

    En annons på Instagram och Facebook har tre stycken nyckelkomponenter: text, visuellt innehåll och CTA-knapp. Det visuella innehållet kan antingen vara en film eller en bild som förmedlar ett budskap eller något uppseendeväckande som drar till sig uppmärksamhet.

    Texten bör komplettera det visuella och locka in kunderna till att slutligen klicka på CTA-knappen vilket tar dem till nästa steg i processen.

  4. Bestäm budget och varaktighet

    Sätt en budget redan från början kring vad du vill spendera samt hur länge du vill att din annons ska vara live. Här går det att lägga sig hur högt eller lågt som man själv behagar både när det gäller budget och varaktighet på din annons.

  5. Välj plattform

    Idag är det inte bara Instagram och Facebook som du kan annonsera mot med Meta. I stort sett alla tjänster i deras portfölj har något typ av annonsering, och de har även annonser som syns i andra appar. Vilken typ av plattform eller annonsposition som passar beror på din målgrupp och vad du vill nå ut med för budskap.

Varför ska jag satsa på annonsering på Instagram och Facebook?

Att annonsera via dessa plattformar är ett mycket kostnadseffektivt sätt att nå ut till era potentiella kunder. Det är ett billigt alternativ i jämförelse med annan annonsering och du får även samtidigt tillgång till målgruppsdata och annonserna är mätbara och går att styra mot olika mål.

Få ut det mesta av dina målgrupper

Ytterligare en fördel med annonsering på sociala medier är att du kan använda dig av funktionen ’retargeting’. Detta innebär att du når ut till de personerna som tidigare har besökt din hemsida. På så sätt kan du vara mer specifik i ditt budskap än när du skickar generella annonser. Eftersom den potentiella kunden redan har varit inne på din hemsida så ligger den ett steg närmare till ett köp och har med stor sannolikhet också redan ett intresse för produkten.
Genom att utnyttja Facebook och Instagrams flexibla annonsformat och analysverktyg så kan företag skapa engagerande och effektiva kampanjer som genererar positiva resultat. Att utnyttja möjligheten att skapa anpassat innehåll beroende på vart i säljcykeln kunden är eller genom att använda A- och B-testningsmöjligheterna som instrument för att avläsa resultatet ger en stor möjlighet att få in fler potentiella kunder.

Känner du att du behöver hjälp med din annonsering på sociala medier? Kontakta oss på Rippler.se för en kostnadsfri konsultation och låt oss hjälpa dig att maximera din närvaro och dina resultat på Instagram och Facebook. 

Fler artiklar

Maximera er påverkan under Almedalsveckan 2025: Så lyckas ni

När politiken bromsar: Företagen kan avgöra hållbarhetsomställningen

Frukostseminarium: Så ger Almedalen resultat