Site logo Site logo

Abilia – Hemma-hos-reportage

Utmaning

Abilia ger personer med funktionsnedsättningar möjlighet att öka sin självständighet, delaktighet och trygghet genom att utveckla, tillverka och sälja hjälpmedel inom kognition, kommunikation, larm och omgivningskontroll. Produktområdet omgivningskontroll innebär möjligheter för en person med rörelsenedsättning att styra funktioner i sin bostad med en anpassad fjärrkontroll. Med dagens teknik erbjuds också styrsätt till mobiltelefoni och appar. Abilia har kontor i Sverige, Norge, och England, och har export till ytterligare 20 länder.

Rippler fick i uppdrag att producera en film för att öka kännedomen om hjälpmedlet GEWA One och dess funktionaliteter, som en del av en kännedomskampanj om omgivningskontroll avsedd för egna kanaler och i dialog med/utbildning av förskrivare, arbetsterapeuter, hjälpmedelscentraler och anhöriga. Filmen skulle påvisa nyttan med omgivningskontroll och användarvänligheten i Gewa One i form av självständighet, delaktighet och trygghet. Utmaningen var att filmen dels skulle visa på funktion och svara på frågan ”vem är det här för?”, dels skapa känsla och engagemang.

Strategi

Rippler beslutade tidigt i processen att göra ett hemma hos-reportage hos användaren Erik, för att beskriva och öka kännedomen om en typisk vardag, och på så sätt visa hur alldagliga handlingar kan vara svåra att utföra utan rätt hjälpmedel. Det gjorde Erik till en naturlig huvudperson i filmen. I den tre minuter långa filmen får mottagaren lära känna Erik som teknikanvändare under en dag. Både sett till nyttan av och glädjen i att själv till exempel kunna ringa ett samtal, tända och släcka lampor och sätta på och stänga av tv:n. Och viktigast av allt, möjligheten att få känna sig självständig och att vara ensam hemma.

Resultat

Filmen har använts i Sverige, Norge, England och internationellt på till exempel partnerevent, i möten med förskrivare och i digitala produktkampanjer. Den har skapat ett mervärde i form av ökad förståelse för produkten och den verkliga skillnad GEWA One gör, med ökad förskrivning som följd. Filmen har mottagits mycket positivt och både ökat insikt och berört. Den är nu självklar när Abilia vill lyfta fram sina lösningar inom omgivningskontroll, och används även internt för att sätta tonen för den självständighet företaget vill hjälpa sina användare att uppnå. Filmen premiärvisades hemma hos Erik, tillsammans med hans mamma, pappa och assistent.

Rippler är lyhörda och professionella, och bemötande under inspelningen var väldigt fint. De var intresserade och engagerade, och visade tydligt Erik att han var den viktiga personen, och att han styrde takten. Filmen är stärkande sett till personporträttet på Erik, och visar även tydligt på vilket sätt GEWA One stärker självständigheten och självkänslan i vardagen.

Fler case

Kampanj för allas rätt att uppleva världen

Kunskapshub för att minska unga kvinnors kunskapslucka kring hormoner

Ny design och fokus på användaren på ny webb