Utmaning
Nationellt centrum för kvinnofrid, NCK, arbetar på uppdrag av regeringen med kunskapsspridning och driver fyra stödlinjer – Kvinnofridslinjen, Stödlinjen för män, Stödlinjen för transpersoner och Rätt att välja.
Införandet av ett nytt EU-gemensamt telefonnummer för Kvinnofridslinjen, tillsammans med lanseringen av chatt som ny kontaktväg, gjorde att NCK såg behov av att uppdatera den grafiska profilen. Uttrycket behövde bli mjukare, luftigare och mer modernt – för att bättre tilltala tjejer och kvinnor i alla åldrar och skapa igenkänning i digitala kanaler. Den nya grafiska profilen skulle samtidigt harmoniera med uttrycket för de andra stödlinjerna och fungera som en sammanhållande visuell identitet.
Strategi
Utifrån diskussioner med Nationellt centrum för kvinnofrid, tog Rippler fram ett första förslag på uppdaterad grafisk profil för Kvinnofridslinjen. Fokus låg på att modernisera det visuella uttrycket, addera fler sekundärfärger för att skapa större variationsmöjligheter i uttrycket samt se över de grafiska formerna och ta fram ett antal nya ikoner. Ett önskemål från Nationellt centrum för kvinnofrid var att färgmässigt inspireras av den nya webb för Kvinnofridslinjen som Nationellt centrum för kvinnofrid tagit fram tidigare.
Resultat
Den uppdaterade grafiska profilen ger Kvinnofridslinjen ett modernare och mjukare uttryck, samtidigt som den behåller den tydliga igenkänningen med den röda primärkulören. Logotypen har justerats för att lyfta fram det nya EU-gemensamma telefonnumret och ett antal ikoner har tagits fram för att tydligt lyfta fram vilka kontaktvägar som är tillgängliga. Det visuella uttrycket fungerar nu sömlöst i både tryckt och digital kommunikation.
