Site logo Site logo

Bolag inom Life science
och healthcare?

Vi tar er kommunikation till nya höjder

Är det kris?

Ring Katrin: 073-338 86 29

Grafisk profil anpassad efter nya behov

När Kvinnofridslinjen skulle lansera både ett nytt EU-gemensamt nummer och chatt som kontaktväg, behövde det visuella uttrycket följa med i utvecklingen. Rippler hjälpte Kvinnofridslinjen att ta fram en uppdaterad grafisk profil – mjukare, modernare och bättre anpassad för att möta användare i alla åldrar.

Utmaning

Nationellt centrum för kvinnofrid, NCK, arbetar på uppdrag av regeringen med kunskapsspridning och driver fyra stödlinjer – Kvinnofridslinjen, Stödlinjen för män, Stödlinjen för transpersoner och Rätt att välja.

Införandet av ett nytt EU-gemensamt telefonnummer för Kvinnofridslinjen, tillsammans med lanseringen av chatt som ny kontaktväg, gjorde att NCK såg behov av att uppdatera den grafiska profilen. Uttrycket behövde bli mjukare, luftigare och mer modernt – för att bättre tilltala tjejer och kvinnor i alla åldrar och skapa igenkänning i digitala kanaler. Den nya grafiska profilen skulle samtidigt harmoniera med uttrycket för de andra stödlinjerna och fungera som en sammanhållande visuell identitet.

Strategi

Utifrån diskussioner med Nationellt centrum för kvinnofrid, tog Rippler fram ett första förslag på uppdaterad grafisk profil för Kvinnofridslinjen. Fokus låg på att modernisera det visuella uttrycket, addera fler sekundärfärger för att skapa större variationsmöjligheter i uttrycket samt se över de grafiska formerna och ta fram ett antal nya ikoner. Ett önskemål från Nationellt centrum för kvinnofrid var att färgmässigt inspireras av den nya webb för Kvinnofridslinjen som Nationellt centrum för kvinnofrid tagit fram tidigare.

Resultat

Den uppdaterade grafiska profilen ger Kvinnofridslinjen ett modernare och mjukare uttryck, samtidigt som den behåller den tydliga igenkänningen med den röda primärkulören. Logotypen har justerats för att lyfta fram det nya EU-gemensamma telefonnumret och ett antal ikoner har tagits fram för att tydligt lyfta fram vilka kontaktvägar som är tillgängliga. Det visuella uttrycket fungerar nu sömlöst i både tryckt och digital kommunikation.

”Rippler har hjälpt oss att sprida budskapet om våra stödlinjer för våldsutsatta genom trycksaker, uppdaterad grafisk profil och nya funktioner på våra webbplatser. Den mjuka och följsamma grafiska profilen och de uppdaterade trycksakerna gör det möjligt att visa och prata om ett svårt ämne på ett sätt som inte väcker obehag.”
– Isabelle Berglund
Kommunikatör | Nationellt centrum för kvinnofrid

Fler case

Stöd i varje format

Invigningen av Sveriges första helautomatiska sallatsväxthus

Kampanj för allas rätt att uppleva världen