Obegripligt att Donald Trump vann presidentvalet igen, tänker många idag och känslan delar jag. Men obegripligt är det inte.
Det är mycket gamla principer som lett honom fram till makten. War is 90 percent information, konstaterade redan Napoleon, och med sociala medier har det fått en delvis annan innebörd. Det handlar inte längre om information generellt, utan om den information du kan lyckas få ut.
Som kommunikatör har jag sett Donald Trumps upprepade informationssuccé på krigsfältet.
Nu under segertalet av Amerikas nya president, är detta mina spaningar på vad som lett fram till segern.
- Motståndarfokuserad retorik fungerar inte. Inte ens om den är sann och balanserad. Att gång på gång repetera motståndarens galna (som du tycker) budskap eller försöka beskriva det som du tycker motståndaren gör fel, ger exakt motsatt resultat utifrån önskad effekt. Problemet är att ingen gillar en gnällspik. Den gnällande sidan framstår som ynklig och svag, och kanske lite avundsjuk.
Dessutom sker en tillvänjning. Ett galet upptåg eller utspel sker efter tillräckligt många upprepningar som mer logiskt. Publiken vänjer sig. Att ropa på vargen för många gånger gör inte bara fåren avtrubbade, de börjar efter ett tag tänka att det där med vargen kanske inte är så farligt. Det visar också forskning kring fake news och alternativa fakta under pandemin*. Efter ett tag var det en betydande andel på sociala medier som ifrågasatte pandemins varande överhuvudtaget. - Antal spaltmetrar avgör. När jag pluggade amerikansk politik på 90-talet fick vi lära oss att den mest omnämnde presidentkandidaten alltid vann. Att den kandidat som hade flest spaltmetrar (det är kolumnerna i en papperstidning) skrivet om sig under valrörelsen hade vunnit de senaste hundra åren. Med moderna mått kan vi se att Donald Trump har 27 miljoner följare på Instagram, medan Kamala Harris har 19 miljoner. Hans namn är nämnt över en miljard gånger. Hennes namn har nämnts 5 miljoner gånger färre.
Där har vi alla en del. Journalister, motståndare och debattörer, alla pratar de om mannen som de inte vill att någon ska välja. Trump, Trump och Trump. - All publicitet är bra publicitet. Misstag, felaktigheter och övertramp glöms bort. Det publiken kommer ihåg är namnet på företaget eller i det här fallet, kandidaten. Vi är alla människor och vi människor älskar att förlåta.
*Why do people believe health misinformation and who is at risk? 2022, Maryland university
Hanna Brodda
- Projektledare & mediestrateg
- Life science, PR, Public affairs