Ripplers Tobias Looft delar några snabba tips i en checklista för inlägg på sociala medier. Ställ dig följande kontrollfrågor innan du trycker ”publicera” så maximerar du effekten av din kommunikation, och undviker onödiga misstag.
- Är innehållet rätt för målgruppen och kanalen? Dela inte automatiskt samma text och bild på samtliga plattformar. Det som är rätt på TikTok hör inte hemma på LinkedIn.
- Står det viktigaste först? Fånga läsaren med det som är mest intressant och ge sedan tillräckligt – men inte för mycket – sammanhang och bakgrund.
- Är texten enkel att överblicka? Dela upp texten så blir den lättare att läsa. Korta ner – mer än du tror.
- Är texten konkret? Gör det som är komplicerat enkelt med konkreta exempel. Texten måste vara trovärdig och begriplig – skippa trendiga branschuttryck.
- Är språket korrekt? Se över stavning och låt gärna någon annan läsa för att fånga upp syftningsfel och krångliga formuleringar.
- Finns viktiga nyckelord, länkar och hashtaggar med? Avsluta med en uppmaning utifrån inläggets syfte – vad vill du att läsaren ska göra?
- Har du valt rätt bild? Inte bara i rätt format, utan även med rätt känsla för den kanal du publicerar i.