Local SEO – grundläggande guide

Local SEO är en sökmotoroptimerings-strategi (SEO) som hjälper ditt företag att synas i lokala sökresultat på Google, alltså i er geografiska närhet. Denna guide för lokal SEO kommer hjälpa dig att optimera din hemsida för lokal sökmotoroptimering och förstå hur sökningar på Google faktiskt fungerar.

Alla företag som har en verksamhet på en fysisk plats eller i ett geografiskt område kan dra nytta av lokal SEO. Om du söker på Google efter viktiga sökord relaterade till ditt företag och en karta med 3 listningar visas under den (även känd som en karta-pack), då kan local SEO hjälpa ditt företag att växa. Vill du få bättre koll på grundläggande SEO kan du först läsa här

För att kunna förstå hur lokal SEO fungerar är det viktigt att först förstå hur Google sökningar fungerar. Läs vidare så kommer vi att gå igenom båda dessa.

Intresserad av hur vi kan hjälpa just dig med lokal SEO?

Hur fungerar Google?

När du skriver in en sökfras på Google kollar sökmotorn efter mönstret av olika signaler från webbplatser, eller rankingfaktorer, såsom hur relevant din webbplats är, för att sedan ge en lista över webbplatser som matchar din sökning.

 

Google gör inte en live-sökning av hela internet varje gång någon skriver något i sökfältet utan söker i stället efter en sparad kopia av alla upptäckta webbplatser. Denna kopia kallas Google-indexet.

Hur rankar Google sökresultat?

Google skriver själva att de använder olika processer för att ranka hundratals eller tusentals webbplatser i en blixtsnabb hastighet. Dessa processer kallas algoritmer. När du googlar något kontrollerar en algoritm indexet och ger en lista över webbplatser som matchar din sökning i organiska resultat. Dessa resultat väljs och rankas baserat på relevans, framträdande och popularitet.

Algoritmen tittar på olika faktorer på webbplatsen för att avgöra vilka webbplatser som har något relaterat till din sökning. Alla relevanta webbplatser läggs till i listan.

Att förbättra din SEO påverkar både relevans, framträdande och länkpopularitetsfaktorer för din webbplats. Om de rätta elementen i din webbplats optimeras, visas din webbplats högre upp i fler sökresultat.

Lokal SEO har ett annat mönster

Hur funkar då lokala organiska sökresultat? Efter att ha analyserat användares sökbeteenden insåg Google att personer som söker efter vissa typer av företag vill ha resultat från deras omedelbara område.
Local SEO (även kallad lokal SEO) är en teknik för att synas där dina kunder är
Därför har Googles lokala sökalgoritm en närhetsfaktor, vilket innebär att Google tar hänsyn till din plats när du söker efter en lokal sökterm (en sökning med lokalt syfte). Detta sker även om sökaren inte inkluderar ett stadsnamn eller ”nära mig” i sin sökning. Om du till exempel är på jobbet och vill ha en pizza levererad till lunch, visar en Google-sökning på ”pizzaleverans” en lista över platser nära ditt kontor i dess lokala sökresultat.

Gör du samma sökning hemma kommer du att få en helt annan uppsättning resultat. Detta är logiskt, eftersom du vill ha en pizza levererad från någonstans i närheten.

Lokal sökning har funnits länge, men den begränsades tidigare på grund av att människor bara använde stationära datorer. Tillväxten av mobilt internet har gjort det mer relevant att lokalisera sökningar. Därför är local SEO numer enormt viktigt för alla företag som erbjuder lokala produkter eller tjänster.

Hur optimerar man sin sida för local SEO

Vad innebär allt det här för de som vill synas mer lokalt? Även om lokala firmor finns bland de vanliga organiska sökresultaten på Google, så har lokala algoritmer påverkan på de viktigaste sökresultaten för de lokala rankningarna. Du har alltså möjlighet att påverka hur högt du dyker upp både i de primära organiska sökresultaten och i det lokala kartpaketet samtidigt.

Om detta är helt nytt för dig, är en av de största utmaningarna att veta vad du ska fokusera på för att göra dina insatser så effektiva som möjligt.

Moz, ett företag som utvecklar programvaror för marknadsföringsanalys, publicerar varje år en undersökning om Local Search Ranking Factors, som inkluderar de 35 till 40 bästa experterna i lokalt SEO. Resultaten ger de bästa insikterna i vilka faktorer som påverkar lokal söksynlighet.

Läs en mer omfattande guide till lokal SEO här.

Tre tips för att optimera local SEO

1. Ha lokala landningssidor för var och en av dina platser 

Detta gäller särskilt om du har flera företagslokaler. Inkludera detaljer som adress och telefonnummer för varje.

 

2. Skapa en företagsprofil på Google 

Denna tjänst heter idag Google Business Profile, men hette tidigare Google My Business. Oavsett namn, här kan du samla recensioner som publicerats av dina lokala kunder. Vilket är bra för din lokala SEO (och din EEAT). Läs mer här.

 

3. Använd SEO-verktyg fokuserade på lokal sökning

Dessa kan hjälpa dig att utveckla lokalt inriktade SEO-granskningar, utveckla sökordforskning fokuserad på din lokala publik, hantera Google My Business-listor, företagsprofiler och Google-inlägg, och även övervaka din inkludering i lokala kartpaket. Här hittar du en hel lista med relevanta verktyg.

Hjälp med lokal SEO?

På Rippler är vi specialiserade på att erbjuda professionella SEO-tjänster som kan hjälpa dig att förbättra din webbplats ranking och synlighet på sökmotorer. Vi förstår att sökmotoroptimering kan vara en komplex process, men vi är här för att hjälpa dig och se till att din webbplats når sin fulla potential. 

Vårt team av SEO experter arbetar ständigt med att förbättra vår kunskap och följa de senaste trenderna inom branschen. Låt oss ta hand om din SEO och hjälpa dig att öka din webbplats trafik och försäljning.

Kontakta oss idag för mer information om våra tjänster!

Tre snabba om lokal SEO

SEO, eller ”Search Engine Optimization”, är en strategi för att optimera webbplatser och förbättra deras synlighet och placeringar i sökmotorernas organiska resultat. Lokal SEO är däremot en specifik gren inom SEO som syftar till att optimera en webbplats för att synas bättre i lokala sökresultat. Alltså fokusera på en specifik geografisk plats och maximera exponeringen för potentiella kunder som söker produkten eller tjänsten just där.

Genom att fokusera på lokal SEO når företaget en mer relevant målgrupp som aktivt söker efter produkter eller tjänster i deras geografiska område. Det minskar även konkurrensen från större företag och ger mindre företag en chans att synas och rankas högre i lokala sökresultat. Lokal SEO förbättrar synligheten i Google Maps och hjälper företaget att bygga förtroende genom positiva recensioner från invånare i området du är aktiv i.

Några exempel på verksamheter som kan dra nytta av lokal SEO är:

  1. Restauranger, kaféer, pubar och nöjesplatser
  2. Affärer och butiker
  3. Snickare, byggnadshantverkare och reparatörer
  4. Hår- och skönhetssalonger
  5. Övriga verksamheter vars målgrupp är personer befinner sig i en geografisk närhet

Fler artiklar

Svenskarna och internet 2024 – insikterna du inte ska missa

Hur ska ESRS-rapporter taggas digitalt?

Frukostseminarium: Den dubbla väsentlighetsanalysen