Tre spaningar från Almedalen 2019

Trots ett lugnare år är politikerveckan i Visby fortfarande intensiv. På Rippler snittade vi 21 seminarier per person och intrycken blir många. Det positiva i att uppleva mycket är att vi nu kan se de gemensamma nämnarna i årets diskussioner. Här presenterar vi tre spaningar vi bär med oss till i höst, och ser om det som var sommarens trender kommer att hålla i sig.

1. Cirkulärt som årets trendprefix.
Det hetaste du kan göra är att sluta vara linjär! På samma sätt som digitalisering, samverkan och AI trendat under åren är nu allt från byggprocessen till livsmedelskedjan cirkulär. De flesta pratar om det som framtidens sunda sätt att bedriva business som automatiskt förbättrar sig själv och där alla är vinnare. Även om känslan i benämningen upplevs som något positivt är fråga hur länge vi kommer att behålla ett cirkulärt synsätt, än så länge är det bara en trend.

2. Finansiering av hållbarhet – äntligen i fokus!
Hållbarhetsfrågan har alltid hållits högt på almedalsagendan och är ju minst sagt ett tydligt fokus även resten av året. Något vi märkte av som en ny tendens var dock kopplingen till ekonomi och hur hållbarhet ska kunna finansieras. Äntligen! Att lyfta hållbarhet utifrån en ekonomisk kontext är otroligt viktigt för att det ska kunna hända något, för hållbarhet kan både kosta och påverka ekonomin. I allt från bostäder för unga till växtbaserad mat togs finansiering upp som en konkret aspekt och allt fler visar nu också hur vinsterna med hållbarhet kan återspegla sig även ekonomiskt.

3. Alla pratar om Generation Z men vad pratar egentligen Generation X om?
Samtidigt som arbetsgivare och politiker slår knut på sig själva för att förstå hur de ska prata med ungdomarna i Generation Z och få dem att titta upp från mobilen flyger deras föräldrageneration under radarn. Vi räknade till hela tre paneldeltagare som obrytt exemplifierade sin egen barndom och på allvar hävdade att de lekte med pinnar och kottar. Gemensamt för alla tre var inte att de var tusen år gamla utan att de var födda på 60- och 70-talet. Hur står det egentligen till med Generation X, har vi missuppfattat ironin eller glömt bort er så länge att ni själva slutat minnas korrekt?

När vi på Rippler åker till Almedalen gör vi det för att stötta kunder och hålla oss uppdaterade inom de områden våra kunder verkar. I år har vi framförallt bevakat bygg- och fastighetsbranschen, hållbarhet och innovation inom storindustrin, livsmedelsbranschen och förstås vår egen kommunikationsbransch. Undrar du något om en specifik fråga, tveka inte att höra av dig till oss!

Fler artiklar

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max

9 tips på hur du lyckas med din investerarkommunikation i kvartalsrapporter