Internetstiftelsens årliga rapport, som lanserades tidigare i veckan, visar att svenskarnas digitala liv under 2023 präglats av både förhoppningar och oro. YouTube och TikTok är några av de hetaste digitala kanalerna som dominerar svenskarnas vardag, samtidigt som AI och samhällsnyheter påverkar vårt beteende online.
Svenskarna <3 YouTube
Om svenskarna bara fick välja en social medieplattform är Youtube den stora favoriten. På delad andra plats kommer Facebook och Instagram. Bland de födda på 1900-talet är Facebook fortfarande populärast, medan 00-talisterna föredrar YouTube. Favoriterna skiljer sig också mellan könen, män gillar YouTube medan kvinnor föredrar Instagram. Man kunde även se en ökning i popularitet hos flera sociala medieplattformar jämfört med 2022. Den största ökningen noterades på TikTok, men även plattformar som Twitter, Reddit och Flashback ökade i popularitet under 2023.
Ökad nyhetstörst – och Gen Z följer nyheterna via TikTok
Rapporten visar att nästan alla (94 procent) tar del av samhällsnyheter i någon form. Nyhetskonsumtionen har ökat under året och kan med stor sannolikhet kopplas till kriget i Ukraina och ökad orolighet i världen. Mer än hälften av svenskarna uppger att deras nyhetsvanor har påverkats av konflikten. Inte bara genom ökad nyhetskonsumtion och närvaro online, utan även genom ökad källkritik.
Kanalvalet för att ta del av nyheter har även det förändrats och man kan se stora skillnader mellan människor födda före och efter millenniumskiftet. TV och nyhetsappar/webbplatser ligger i topp av de kanaler som svenskarna födda under 1900-talet i första hand använder för att ta till sig nyheter. På samma lista ligger sociala medier på en fjärdeplats, där nära hälften av svenskarna använder plattformarna för att följa samhällsnyheter. Siffran är dock mycket högre bland de som är födda på 2000-talet, där mer än var fjärde använder TikTok som sin huvudsakliga nyhetskälla, tätt följt av Youtube.
TikTok, YouTube och Snapchat är 00-talisternas personliga favoriter
TikTok är inte bara Gen Zs främsta kanal för nyheter, utan den är även med på topplistan över deras favoritplattform, tillsammans med Youtube och Snapchat. Hela 75 procent av 00-talisterna använder TikTok och deras främsta syfte på plattformen är att bli underhållna och fördriva tiden. En annan medieplattform som under året skjutit i höjden hos 00-talister är BeReal, en app där man varje dag fotar och delar en ofiltrerad bild på vad man gör vid en särskild tidpunkt. Tidpunkten varierar från dag till dag och appen tar bild med både fram- och bakkameran samtidigt. Syftet hos appen är att visa mer transparens och dela en ofiltrerad vardag med sina vänner, och förstärker trenden kring mer autentiskt content som är på uppgång.
Nytt för i år är att Internetstiftelsen även gjort en kompletterande rapport enbart om AI. Användningen av AI har utvecklats i rasande takt och har blivit särskilt populär bland de yngre generationerna. Den kompletterande rapporten visar att 3 av 10 svenskar någon gång använt AI och att användandet är ännu större bland 18–34 åringar, där 6 av 10 uppger att man har använt AI-verktyg någon gång.
Ämnet väcker däremot både frågor och farhågor hos svenska folket, där åsikterna om AI är splittrade. Nästan en tredjedel av kvinnorna tror att AI kommer ha en övervägande negativ påverkan på framtiden, medan mer än en fjärdedel av männen ser en övervägande positiv påverkan på framtiden. Däremot har män i större utsträckning både hört talas om och använt sig av det allra vanligaste AI-verktyget Chat GPT. Den skeptiska inställningen hos svenskarna, som finns i större utsträckning hos kvinnor än män, kan bero på att 7 av 10 svenskar i stort inte har använt AI eller vet hur verktygen fungerar. AI är ett nytt fenomen som ständigt utvecklas, därför är det inte heller onormalt att känna oro inför de nya teknikerna om man inte hänger med i trenderna.
Är du sugen på att titta närmare på rapporten hittar du den här! Känner du dig överväldigad av omvärldsanalyser, att ständigt trendspana, skapa digitala strategier och på ett effektivt sätt kommunicera ett budskap? Oroa dig inte – vi hjälper dig! Tveka inte på att höra av dig till oss eller läsa mer om hur vi jobbar med digital marknadsföring och PR.