Site logo Site logo

SCAN – Gårdsmiddag

Utmaning

Scan är Sveriges ledande kött- och charkuteriföretag och funnits sedan 1899. Scan säljer enbart kött och chark från Sveriges mest välskötta gårdar och djuruppfödare på en marknad med världens strängaste lagstiftning kring djuruppfödning. Förutom fördelarna med att välja varumärket tack vare det svenska ursprunget är Scan dessutom bäst i Sverige på djuromsorg och kontroll.

För många landar tankarna dessvärre på en stor industri, med flaggskepp som köttbullar och falukorv – snarare än det småskaliga hantverk av hög kvalitet som förkroppsligar samtliga produkter i Scans produktportfölj.

Strategi & taktik

För att skapa ett integrerat koncept som samtidigt skulle informera och utbilda konsumenter på ett intressant och emotionellt sätt insåg vi att vi inte bara kunde skildra en berättelse. Den behövde snarare upplevas för att vara trovärdig, genuin och samtidigt fungera integrerat i alla kanaler.

Genom en omfattande omvärldsanalys hittade vi en växande trend i USA – Farmers Dinner. Konceptet bygger på att ta middagen tillbaka till ursprunget, det vill säga en middagsupplevelse direkt på gården.

Sommaren 2016 tog vi ägandeskap över Farmers Dinner i Sverige och skapade konceptet Gårdsmiddag – Sveriges första restaurangupplevelse på en gård. Vi testade konceptet på gården Skattmansö i Uppland tillsammans med Restaurang AG och middagen blev en succé bland gästerna.

Sommaren 2017 tog vi konceptet vidare och middagen tillbaka till ursprunget under ännu en sommar. Tillsammans med Scans samarbetsgårdar och några av Sveriges bästa restauranger; Restaurang AG, TOSO, Holy Smoke BBQ och Johannes Kök bjöd vi in allmänheten till fem unika middagsupplevelser.

Biljetterna sålde slut snabbt och middagarna har blivit en succé! Gårdsmiddag har varit berättelsen som Scan integrerat kunnat berätta om i alla sina kanaler och som positivt påverkat konsumenters syn på varumärket.

1,5
miljoner personer i total räckvidd
14
obetalda influencers kom på middagarna
1,3
miljoner SEK i totalt PR-värde
500
gäster fördelat på 5 middagar

Fler case

Kampanj för allas rätt att uppleva världen

Kunskapshub för att minska unga kvinnors kunskapslucka kring hormoner

Ett PR-projekt som inspirerar till dialog och motverkar stereotypa synsätt