bullensbilen

SCAN – Bullens beer banger

Utmaning

För första gången på 60 år lanserade en av Sveriges främsta kultvarumärken, Bullens, en ny produkt – Bullens Beer Banger. Till skillnad från Bullens tidigare produkt, den konserverade pilsnerkorven, vänder sig nyheterna främst mot moderna foodies – en helt ny målgrupp för varumärket. Utmaningen låg i att lansera de nya produkterna på ett sätt som både tilltalade den nya målgruppen men också värnaFde om relationen till Bullens tidigare fans.

Strategi & taktik

För att få med oss fansen behövde vi aktivera dem och få dem att känna att lanseringen var lika mycket för deras skull som för nya målgrupper. Dessutom insåg vi att en digital aktivering var lika viktig som en fysisk.

Detta för att mot målgrupperna kunna visa upp Bullens nya produkter, få dem att smaka på korvarna och förstå hur de skilde sig från pilsnerkorven.

Vi lanserade Bullens Beer Banger till fansen först via en livesändning på Bullens Facebook-sida. För att knyta ihop Bullens pilsnerkorv med Bullens Beer Banger lät vi livesändningen starta i 1953-manér för att sedan kliva in i 2017.

I samband med lanseringen bjöd vi också in fans och konsumenter till en omröstning om var världens första provsmakning av Bullens Beer Banger skulle äga rum. Omröstningen blev en succé och resulterade i en förturné genom sex svenska städer, där befolkningen bjöds in till Bullens foodtruck för att testa korven.

Förturnén gjorde det möjligt för oss att visa för fansen hur mycket de betyder för Bullens varumärke, samtidigt som vi fick möjligheten att engagera kommuner, bearbeta lokala medier och träffa nya målgrupper.

Därefter åkte vi på Sverigeturné, och vi lät fler testa de nya produkterna direkt från vår foodtruck

Resultat

  • En total räckvidd på 7 292 812 personer
  • 38 000 interaktioner på Facebook
  • 23 200 tastings via Bullens foodtruck
  • 70% vägd distribution i butik efter 8 veckor. Det innebär att på bara två månader fanns vi i butiker som står för 70% av försäljningen inom segmentet kryddig korv

Fler case

Kampanj för allas rätt att uppleva världen

Kunskapshub för att minska unga kvinnors kunskapslucka kring hormoner

Ett PR-projekt som inspirerar till dialog och motverkar stereotypa synsätt