Karin Jihde

Så möter du media på Teams

Att stänga ute medierna är att missa möjligheten att påverka bilden av ditt företag. Men fysiska intervjuer sker allt mer sällan och ersätts med intervjuer över video på digitala plattformar, som exempelvis Teams, Zoom eller Google Meet. Det ställer fler nya krav på intervjuobjektet menar Karin Jihde, medietränare på Rippler.

Mediekontakter på distans

Digitalisering, följd av massmediekris och pandemirestriktioner, har gjort att nyhetsstoff som tidigare meriterade en egen presskonferens nu kan avhandlas i en enskild intervju. I dag sker den kontakten oftast genom en videoplattform, ibland förinspelad eller mer sällan direktsänd i nyhetsinslag.

Oavsett format är den första grundregeln när media kontaktar dig att vara öppen för intervju så länge du är rätt person. En bra mediepolicy uttrycks bäst genom den gamle bankmannen Hans Cavalli-Björkmans numera klassiska ”Ser jag en journalist så springer jag – och oftast hinner jag ifatt.” Men svara inte på uppstuds, utan se till att skapa rådrum. Även till synes banala frågor kan vara en ingång till en mer komplex frågeställning.

  • Se till att du vet vad du ska säga och repetera hur du ska säga det. Detta ska ske innan du klickar i gång mötet med journalisten.
  • Vet du inte vad du ska säga, eller har du inget att säga? Ta inte mötet alls. Risken finns att du då saknar möjlighet att styra samtalet åt rätt håll och därmed stjälper ditt syfte.
  • Målet är att din insats ska kännetecknas av tydlighet, ärlighet och proffsighet.

Videointervjuer hemifrån – en enmansproduktion

Just proffsigheten innefattar även hur du framstår i mötet. För även om du befinner dig i en privat sfär så betyder det inte att du ska sänka garden. Den största skillnaden mellan en intervju hemma på videoplattform, jämfört med andra format, är att du som intervjuobjekt här även ansvarar för produktionen. Förutom att agera talesperson är du scenograf, regissör, manusförfattare, ljus- och ljudproducent. Många tycks glömma att de dessutom är sin egen stylist (hett tips: var fullt påklädd, även på underkroppen).

Synlighet ger trovärdighet

Ordet video betyder ”jag ser” på latin. Det absolut viktigaste om du ska ta en intervju på Zoom, Google Meet eller Teams i stället för på telefon är att du syns på ett bra sätt. Allt du säger hamnar i skymundan om det visuella inte fungerar – i så fall är det bättre att ringa upp. Trots två år av konstanta videomöten, missar många fortfarande på de här punkterna.

  • Bra belysning framifrån är det som gäller. Inget ljus ovanifrån, från sidan eller motljus.
  • Sitt nära kameran.
  • Titta in i kameran.
  • Ha en neutral bakgrund.

Karin Jihdes 5 tips för proffsiga medieintervjuer på video

  1. Börja med inramningen
    Har du någonsin sett en tv-studio där intervjuobjektet sitter i pyjamas i ett mörkt hörn och svarar mumlande på frågor? Innan du sätter i gång mötet sätter du dig bekvämt i en ljus och lugn del av rummet och ser till att bakgrunden är neutral. Luta dig framåt och se till att ditt huvud och axlar är inramade i bild, inte mer eller mindre.
  2. Skapa kontakt med kameran
    Bär du glasögon och de inte är oumbärliga, ta bort dem så undviker du reflexer i glasen. Ett snabbtrick är att maxa ljuset på din laptopskärm, det hjälper. Sätt upp datorn så att kameran hamnar i ögonhöjd och titta in i i den. Inte på din motpart eller din egen bild på skärmen. På så vis upplever tittaren att du tar ögonkontakt.
  3. Eliminera distraktioner
    Se till att ta bort möjliga distraktioner i form av rörig eller alltför personlig bakgrund. Hellre en neutral vägg än ett skojigt filter med företagsloggor eller ballonger. Ingen vill heller se hyllan med pokaler från korpligan i innebandy eller din konstnärliga mosters experiment med japansk keramik. Likaså bör din frisyr och klädsel inte signalera att du A) nyss har vaknat B) inte bryr dig eller C) är medlem i en skum subkultur (såvida detta inte är ämnet för intervjun.) Kort sagt: det visuella ska inte frånta värdet av det du säger. Inga andra människor – eller djur – ska synas i bild.
  4. Se till att budskapet hörs
    Ljudet är förstås minst lika viktigt. Försäkra dig om att sitta i ett tyst rum med tillräckligt bra ljudupptagning på datorn för att slippa använda ett headset – du är varken pilot eller hockeyreporter. Självklart måste du även höra ordentligt vad din motpart i mötet säger. Testa därför ljudet i god tid och kör helst en testintervju då en kollega får agera reporter. Då får du också chans att öva på dina huvudbudskap. En fördel med videointervju är att du kan ha en fusklapp med viktiga budskap och fakta på bordet framför dig.
  5. Öva, öva, öva
    Glöm inte att öva på både innehåll och teknik så du behärskar de vanligaste verktygen för videomöten – låt inte teknikstrul och stress förstöra din insats som talesperson. De tekniska verktygen må komma och gå, men videomötet med media kommer sannolikt att bestå.

Nyfiken på hur vi på Rippler, och Karin i synnerhet, kan stötta dig inför ditt möte med media?

Fler artiklar

Gör dig redo för års- och hållbarhetsrapporternas säsong

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max