Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring
Nyhetsbrev har länge varit en viktig del i verktygslådan för digital marknadsföring och kommunikation. E-postmarknadsföring kan vara ett kraftfullt verktyg för att nå ut till din målgrupp, bygga relationer och driva försäljning.
Det krävs dock mer än bara att slänga ihop några rader text och skicka i väg det till din e-postlista. Det kräver strategi, planering och förståelse för din målgrupp. Rippler har många års erfarenhet av både kommunikation och e-postmarknadsföring, och har unika insikter om vad som krävs för att lyckas.
Fördelar med e-postmarknadsföring
Kostnadseffektivt
E-postmarknadsföring är oftast mycket billigare än traditionella marknadsföringsmetoder då metoden inte kräver stora investeringar i till exempel tryckt material. Genom att utnyttja kraften i digital kommunikation kan du maximera avkastningen på dina marknadsföringsinvesteringar och uppnå imponerande resultat. E-postmeddelandena kan också återanvändas och anpassas för olika segment utan extra kostnad för distribution eller produktion. Detta ger dig flexibilitet att skapa och testa olika meddelanden och strategier utan att behöva investera i betydande resurser. Det möjliggör också skalbarhet när ditt företag växer och antalet abonnenter ökar.
Mätbarhet & utvärdering
En av de stora fördelarna med e-postmarknadsföring är möjligheten att mäta resultat och analysera prestanda. Du kan enkelt spåra öppningsfrekvenser, klickfrekvenser, konverteringsfrekvenser och andra metriker för att utvärdera effektiviteten av dina kampanjer och göra justeringar för att förbättra dem över tid.
Därför bär man alltid definiera målen när man börjar satsa på nyhetsbrev. Vad är syftet? Vill du öka försäljningen, bygga varumärkeskännedom eller öka engagemanget på din webbplats? Genom att ha klara mål kan du skapa e-postmarknadsföring som syftar till att uppnå önskat resultat.
GDPR & e-postmarknadsföring
Sedan 25 maj 2018 omfattas e-postmarknadsföring av GDPR (General Data Protection Regulation). Alla e-post som skickas från ett företag måste ha ett samtycke av mottagaren. Det är alltså ingen idé att köpa e-postlistor, eftersom man måste samla in samtycke för att fortsätta behandla deras personuppgifter. Det man också måste tänka på är det ska finnas ett samlat direktiv som är lättillgängligt för alla anställda som även ska hållas uppdaterat med eventuella ändringar i GDPR. Detta gäller även för lagring av personuppgifter. Det måste också ska vara enkelt att avregistrera sig, detta står också med i GDPR.
Tillgänglighet & nyhetsbrev
Dina nyhetsbrev måste vara läsbara i textformat, du får alltså inte enbart ha text i bilder. Detta både för att många har inställningen att bilder är avstängda, men också för att screen readers eller röstassistenter som Google Assistant eller Alexa ska kunna läsa upp texten. Har du för många bilder kan det också bidra till att e-posten klassas som spam och inte når inkorgarna. Det gäller alltså att göra en avvägning mellan bild och text.
Vanliga frågor om nyhetsbrev & e-postmarknadsföring
Hur bygger man en e-postlista?
En av de första stegen i e-postmarknadsföring är att bygga en kvalitativ e-postlista med relevanta prenumeranter. Se till att de som vill anmäla sig till din e-postlista enkelt kan göra det genom att ha anmälningsformuläret snyggt och tydligt på din hemsida. Ett tips är att erbjuda incitament för att anmäla sig, som exklusiva erbjudanden eller rabatter, eller att få nyheter först.
Ska man segmentera?
Segmentering kan vara ett kraftfullt verktyg för din e-postmarknadsföring, speciellt om du har stora målgrupper eller med olika intressen eller mål. Segmentera din e-postlista baserat på olika kriterier, som tidigare köp, geografisk plats, ålder eller intresseområden, och skicka anpassade meddelanden till varje segment. Genom att skräddarsy dina utskick för varje målgrupp kan du öka relevansen och effektiviteten av dina e-postkampanjer och maximera chansen att konvertera prenumeranter till kunder.
Ska man optimera nyhetsbrevet för desktop eller mobil?
Det är idag få personer som endast läster e-post vid sin dator. Många läser sina e-postmeddelanden på mobila enheter, men också på surfplattor. Det är därför viktigt med optimering av rätt läge. Se till att din layout är responsiv och att ditt innehåll ser bra ut och är läsbart på alla enheter.
Vad ska man ha för innehåll?
Innehållet är nyckeln till ett framgångsrikt nyhetsbrev. Genom att noga undersöka och analysera din målgrupp kan du skapa innehåll som är relevant och intressant för dem. Behov, intressen och preferenser är viktiga faktorer som kommer att påverka innehåll och utformning, samt hur engagerade de är.
Se till att ditt innehåll är relevant, intressant och värdefullt för din målgrupp. Undvik att skriva för mycket om företagsnyheter och fokusera i stället på att erbjuda värdefulla tips, branschnyheter och erbjudanden. Använd en blandning av text och bilder för att göra ditt det mer visuellt tilltalande och engagerande. Det är dock en balansgång mellan att överbelasta nyhetsbrevet med text och bilder, och att skapa en luftig och balanserad layout. Don’t over do it. Använd vitt utrymme där det passar.
Ett välstrukturerat nyhetsbrev är lättare att läsa och engagerar din målgrupp mer effektivt. Dela upp det i tydliga sektioner och använd rubriker för att guida läsaren genom innehållet. Se till att viktig information är lättillgänglig och att du använder enkel och lättläst layout. Din varumärkesidentitet ska lysa igenom, använd därför företagets färger, logotyp och typsnitt.
Hur kan man uppmuntra mottagarna att läsa utskicket?
Hur får man läsarna att klicka sig vidare från nyhetsbrevet?
Inkludera tydliga och handlingsinriktade CTA:er för att guida läsarna till önskad handling, som att besöka din webbplats, göra ett köp eller delta i en undersökning.
Varför har våra nyhetsbrev låg öppningsfrekvens?
Hur ska man utvärdera nyhetsbrev?
Efter varje nyhetsbrevskick är det viktigt att du analyserar resultatet för att se hur väl det presterade. Ta en titt på öppningsfrekvensen, klickfrekvensen och eventuella konverteringar. Genom att förstå vilka delar av som fungerade bra och vilka som kan förbättras kan du göra kloka beslut inför framtida utskick. Testa olika tidpunkter och dagar för dina utskick och se vilka som ger bäst resultat.
Det är viktigt att kontinuerligt testa och optimera nyhetsbreven för att maximera deras effektivitet. Utför A/B-tester för att se vilka ämnesrader, budskap och layouter som ger bäst resultat och använd den insikten för att göra förbättringar över tid.
Lyssna på vad dina prenumeranter har att säga. Skapa enkäter eller frågeformulär för att samla in deras åsikter och synpunkter. Fråga dem vad de tyckte om innehållet, om det var relevant och intressant, och om det fanns något de skulle vilja se förändrat eller tillagt. Denna feedback kan vara ovärderlig för att forma framtida utskick.
Känns det svårt? Ta hjälp av Rippler!
Skapandet av engagerande och effektiva nyhetsbrev är en konstform. Det kräver tid, tanke och engagemang, men de potentiella fördelarna är enorma. Ett bra e-postutskick som inte bara fånga uppmärksamheten hos din målgrupp, utan också driva resultat och hjälpa dig att nå dina mål.
Vi på Rippler har lång och bred erfarenhet av att hjälpa kunder med både e-postmarknadsföring och optimering av nyhetsbrev. Vi kan avslasta er eller hantera hela produktionen av era nyhetsbrev så ni får ut mer av er e-postmarknadsföring.
Ta kontakt med oss idag för att diskutera era målgrupper, strategi och layout som passar ert varumärke.