My Business – Så optimerar du Google Business Profile – Guide 2024

Google Business Profile, tidigare känd som Google My Business, är ett kostnadsfritt verktyg som erbjuder företag en möjlighet att förbättra sättet som deras företag syns på Google Maps. Men vad ska man göra? Hur funkar det egentligen, och vilka utmaningar finns? Ja, det ska vi besvara i denna guide.

För företag med fysiska butiker eller platser är lokala sökningar mycket viktiga. Man kan jobba med lokal SEO, men en mycket del av detta är att optimera hur man syns på tjänster som Google Maps. Det kan man göra med Google Business Profile. Där kan man visa vart man finns, bemöta omdömen och uppdatera med bilder och annan information.

Kom igång med Google Business Profile

Att skapa en profil på Google Business Profile börjar med att du har ett Google-konto. Om du inte redan har ett kan du enkelt skapa ett via Googles hemsida. När du är inloggad, navigera till Google Business Profile-webbsidan och följ dessa steg:
  1. Skapa din profil: Ange ditt företagsnamn och välj den kategori som bäst beskriver ditt företag. Detta hjälper Google att placera ditt företag i relevanta sökresultat.

  2. Lägg till detaljerad företagsinformation: Ange din affärsadress, telefonnummer, och webbplats. Det är viktigt att informationen är korrekt och konsekvent över alla plattformar.

  3. Lägg till företagskategori: Se till att du väljer företagskategorier som matchar ditt företag.

  4. Lägg till flera platser: Om ditt företag har fler butiker eller locations så kan du även lägga till det.

Verifiera din Google Business Profile

Verifiering är en kritisk del i processen för att säkerställa att endast du kan ändra informationen på din företagsprofil. Du kan verifiera ditt företag med flera olika metoder, såsom post, telefon eller e-post. Du måste verifiera din profil för att kunna ändra vissa funktioner så som ändra företagsnamn.

Optimera av din profil

Efter verifiering är nästa steg att optimera din profil för att maximera dess effektivitet. Med rätt innehåll i din profil kan du få ut mer av din synlighet på exempelvis Google Maps.

Foton och videor

Ladda upp högkvalitativa bilder av din verksamhet, produkter och tjänster. Enligt Google leder profiler med bilder till högre engagemang och fler klick. Återanvänd gärna material som du skapat för andra kanaler, förutsatt att den är relevant. Kom ihåg att det även de bilder som läggs upp från kunders omdömen syns, så det är bra att du har egna bilder också så ni kan visa er från er bästa sida. Men undvik bilder från bildbanker, visa hur ni ser ut på riktigt istället.

Öppettider

Se till att du lägger in era öppettider. Om ni inte har öppettider inlagda syns ni inte när folk väljer ”öppet nu” i Google Maps. Det gör att ni kan gå miste om relevant synlighet. Kom också ihåg att uppdatera era öppettider när de ändras.

Avvikande öppettider

En särskilt viktig del att hålla koll på under öppettider är avvikande öppettider. Det kan skapa dåliga associationer om man åker till en butik som visar sig inte vara öppen. Lägg därför till avvikande öppettider, och uppdatera när era ordinarie öppettider ändras. Det går att lägga till avvikande öppettider lång tid innan.

Företagskategori

Ett annat vanligt problem med informationen är att man väljer fel företagskategori. Företagskategorin ska spegla vilken typ av verksamhet ni är, men det hjälper också användare att hitta er. Tänk därför igenom vad ni erbjuder och försök matcha det mot de kategorier som finns, och välj inte sådant där ni inte är relevanta! Ett exempel: en närbutik ska inte synas under bageri även fast de har bröd. Matchar ni kategorin? Om svaret är nej ska ni välja bort det.

Recensioner

Aktivt engagemang med kundrecensioner är avgörande, särskilt vid negativa kommentarer. Svara därför professionellt på både positiva och negativa recensioner för att visa att du värderar kundfeedback. Vänta inte heller för länge med att kolla dessa, det ser inte proffsigt ut när kritik ligger obesvarad flera månader.

Posts

En sak som ofta glöms bort är Posts. Posts är små uppdateringar som visas när folk klickar sig in på ditt företag på Google maps. Du kan använda Google Posts för att informera om nyheter, kampanjer, eller evenemang. Detta innehåll visas direkt i din företagsprofil och kan öka kundengagemanget. Detta är särskilt bra för små företag som vill visa vad som händer även utanför sociala medier.

Håll din information uppdaterad

Ett vanligt misstag är att lägga upp informationen en gång, och sen helt och hållet glömma bort sin Business Profile. Risken blir då att man visar fel öppettider under viktiga perioder som exempelvis under jul och nyår. Om era kunder tror ni är stängda när ni är öppna så går ni miste om kunder, och om kunderna kommer till butiken när ni har stängt blir det en mycket tråkig upplevelse som kan skada kundrelationen. Se därför till att all information är aktuell och korrekt för att undvika förvirring. En bra tumregel kan vara att lägga in en påminnelse att kolla detta en gång om året (om era öppettider bestäms i lång tid i förväg), eller en gång i kvartalet om ni bestämmer er mer nära inpå.

Google Business Profile är en kraftfull resurs för alla företag som vill förbättra sin online-närvaro. Genom att skapa och underhålla en detaljerad och engagerande profil, kan du inte bara öka din synlighet utan också bygga starkare relationer med dina kunder. Börja idag för att ta tillvara på de många fördelarna med att vara synlig på världens största sökmotor.

Vanliga frågor om Google Business Profile

Ja, Google Business Profile kostar inget.

Ja, 2021 ersattes Google My Business av Google Business Profile. Även Google Places for Business, Google Listings och Google+ Företagssidor är en del av Business Profile.

Svaret beror på vilken typ av företag ni är och hur många omdömmen ni får. Viktigast är att besvara kritik, och det kan även vara en bra gest att tacka för fina betyg. Men om ni är ett stort företag och får fler omdömen än ni hinner svara kan ni välja att endast svara på de som innehåller kritik eller förslag för att spara tid.

Detta beror såklart på vilken typ av kritik man får, men man bör alltid besvara negativa omdömmen. I de fall där era kunder inte är nöjda med er produkt eller tjänst kan ni bemöta kritiken, men erbjud också att de kan höra av sig per mejl eller telefon. Detta eftersom det inte går att ha någon längre diskussion på Googles tjänster.

Om ni får problem med större mängder negativ kritik bör ni se över varför de kommer och vad ni kan göra för att undvika att era kunder inte är nöjda. Det kan också i vissa fall vara relevant att göra kriskommunikation.

Företagsnamnet som du lägger in i din Google Business Profile ska spegla ditt företagsriktiga namn. Du får alltså inte lägga till sökord i namnet bara för att ranka bättre. Skulle Google upptäcka att du försöker manipulera företagsnamnet för att synas bättre kan de komma att ta bort din profil. Med det sagt så skadar det inte om ditt företagsnamn naturligt innehåller ett relevant sökord.

Det ofta så att man är snabbare på att ge kritik än beröm, och så är det även här. Därför är det bra att uppmuntra ens nöjda kunder att lämna omdömen på Google Maps, då kan man över tid attrahera till sig fler positiva omdömen.

Vill du ha hjälp med Google Business Profile?

På Rippler är vi vana att hjälpa våra kunder många olika tjänster inom digital marknadsföring och synlighet. Kontakta oss så hjälper vi dig optimera din digitala närvaro.

Fler artiklar

Hur ska ESRS-rapporter taggas digitalt?

Frukostseminarium: Den dubbla väsentlighetsanalysen

Tystnad kan få kännbara konsekvenser