Site logo Site logo

Bolag inom Life science
och healthcare?

Vi tar er kommunikation till nya höjder

Är det kris?

Ring Katrin: 073-338 86 29

Boka in november 19, 2024

Frukostseminarium: Så ger Almedalen resultat

Möt Rikard: Ripplers egna kodknäckare

Om det är någon som alltid har en spännande anekdot till lunchen att berätta på Ripplers kontor så är det vår kollega Rikard Johansson. I den här intervjun delar han med sig om varför möten med folk är både det roligaste och mest utmanande med jobbet, reflektioner om internet och hur han gick från kulturrevolution till Rippler-revolution!

Hej Rikard! Vem är du?

Jag är 28 år och uppvuxen i den lilla byn Spraxkya i Dalarna, där kreativitet går i släkten. Medan resten av familjen sysslar med sina konstnärliga uttryck har programmering blivit mitt sätt att få utlopp för min kreativitet. Jag har alltid varit lite av en förklädd nörd, med ett extra intresse för strategispel. Det kan låta klyschigt men jag gillar verkligen att lära mig nya saker.

Hur kom du in på kodning?

Att koda lärde jag mig i samband med att jag spelade mycket spel som yngre och genom att testa mig fram. I en bransch som inte är så etablerad upptäckte jag att det fanns en mängd möjligheter och inte så tydliga regler.

Vad gjorde du innan du kom till Rippler?

Jag och tre vänner startade ett företag för fem år sedan, som bland annat sålde kläder. När en av oss fick frågan vad syftet med vårt företag var brukade vi alltid svara att göra “kulturrevolution”.

Och hur hamnade du hos Rippler?

Genom ideella kulturprojekt träffade jag Lina som är en av Ripplers partners. Det ledde till att jag fick en roll här i början av året.

Hur ser en dag på Rippler ut för dig?

Uppdrag jag kan få från andra kunder handlar mycket om att hålla deras webbsidor uppdaterade då det kan bli en säkerhetsrisk om man inte uppdaterar ordentligt. Ibland gör jag punktinsatser som teknisk SEO och automatiserande av arbete. Jag hjälper också kunder att implementera olika API:n.  

Förutom det jobbar jag löpande med Ripplers egen webb där jag håller pli på olika Googleuppdateringar som behövs och ser till att den går i linje med Ripplers identitet.

I övrigt implementerar jag teknisk SEO och olika datablocks, realtidsaktiekurser, hämtar siffror från statistik och kan spegla det på hemsidor.

Vad tycker du är roligast att göra här på Rippler?

Att träffa folk när man programmerar mycket hemma kan man lätt bli lite tokig.  

Vad gäller just kodning så tycker jag det är roligt att få chansen att automatisera grejer. Istället för att någon ska behöva lägga en halvtimme i veckan på en sak så gör jag så att man bara behöver lägga fem minuter i veckan. På ett år blir det rätt många timmar som man sparar och det är häftigt att kunna skapa den effektiviseringen.

Vad kan vara mest utmanande?

Också att träffa folk… Många har en bred bild av vad programmering är och kommunicerar väldigt olika kring det. Dessutom är internet stort och det finns inte alltid exakta ord för det man menar, vilket kan leda till små missförstånd ibland.

Vad är det mest otippade arbetet du fått göra?

Att rita figurer varje vecka inför Ripplers nyhetssvep har varit en oväntad uppgift. Jag har inte ritat på 10 år men blev helt plötsligt illustratör.

Det ryktas att du deltog på Internetstiftelsens seminarium om Svenskarna och internet 2024, där AI var i fokus. Hur ser du på AI och hur använder du det i ditt arbete?

AI är bra när man kodar mycket och blir som en extra kollega. Det är lätt att stirra sig blind, eller att göra slarvfel så då använder jag AI för att korrekturläsa. Dessutom är AI bra för att få fram grunder, exempelvis en HTML-sida.

Vilken plattform är din sociala mediefavoritplattform? Varför?

Youtube! Allt finns där helt öppet och du kan hitta en Youtubevideo om allt. Jag har lyckats laga min bil för att en polsk snubbe har gjort en video om hur man byter kamrem – det är ju hur sjukt som helst.  

Vad är ditt bästa tips för att skapa en intressant hemsida?

Det finns så pass mycket hemsidor just nu så mitt bästa tips är att försöka uttrycka sin personlighet och den man är som företag eller privatperson. Rent krasst finns det alltid folk som har bättre saker på sin hemsida än din, därför är det bättre att vara personlig.  

På senare tid har jag märkt att det är mycket AI-genererade texter och då har det nästan blivit så att människor börjat uppskatta ett slarvfel eller någon form av mänsklig touch. Förut skulle allt vara så perfekt och cleant, medan man nu kanske känner mer tillit till det som känns mänskligt och äkta.  

Har du någon dold talang?

Jag är bra på att hitta. Placera mig var som helst och jag kommer hem. 

Tack för intervjun Rikard!

Vill du höra fler tips från Rikard om hur du kan effektivisera din tid genom webbutveckling? Eller bolla idéer för att ta din hemsida till nästa nivå? Tveka inte att kontakta oss redan idag! 
 

Fler artiklar

Andra vågen = dödsstöten för X? – politiseringen av kanalval

Bör noterade bolag använda sociala medier för investerarrelationer (IR)?

2025 – Året då digital tillgänglighet blir ett måste