Fotograf: Elin Nysten/Region Gotland
Det bästa med att delta i Almedalsveckan är möjligheten att knyta kontakter, påverka samhällsdebatten och stärka varumärket i en unik kontext.
Överväger ni att medverka eller har ni redan bestämt er? Om ja, så är vår rekommendation att ni ska se på Almedalsveckan som en del av hela er årsplanering när det kommer till påverkan och kommunikation, inte som någon separat aktivitet under ett par (förhoppningsvis) soliga dagar.
Med stor sannolikhet kommer mycket av Almedalsveckan 2025 färgas av att det då är ett år kvar till nästa riksdagsval. Vi kan räkna med att det kommer att vara mycket fokus på Europa, Nato, infrastruktur och lagstiftning. Säkert kommer också frågan om krona eller euro att debatteras flitigt.
Se till att koncentrera er på relationer och att skapa nya kontakter och inte på att få uppmärksamhet i media. Det är nog aldrig så svårt som under just Almedalsveckan att få utrymme i media.
Ni kan redan nu börja lista vilka frågor som är viktiga för ditt företag eller organisation. När ni vet det kan ni också redan nu börja fundera på vilka ni vill träffa och vad ni vill göra. Tänk strategiskt och långsiktigt. Det är inte självklart att få till möte med en minister är det som gör störst nytta för er. Kanske bör ni i stället se till att boka in ett statsråd som är väldigt intresserad av era frågor. Kanske är det en kommunpolitiker eller en företagsledare. Se till att göra en noggrann research.
Att vara med på Almedalen är ju också en kostnadsfråga, även om det har blivit lite billigare än toppåren före pandemin. När ni bestämt er för att vara med måste ni också komma fram till hur ni ska delta. Naturligtvis avgör budget och resurser hur mycket ni ska satsa.
Vill ni ha stor uppmärksamhet bör ni se till att ha ett tydligt syfte och säkerställa att ni har en plan både före och efter Almedalen så att det inte bara blir ett jippo.
Alla kommer ihåg att Gudrun Schyman eldade upp en stor hög med pengar, men knappast någon kommer ihåg varför.
Några specifika fördelar med Almedalsveckan:
Nätverkande på hög nivå
Almedalen samlar beslutsfattare, politiker, företag, organisationer och journalister på samma plats. Det är en chans att träffa rätt personer och skapa samarbeten.
Synlighet och påverkan
Genom att arrangera seminarier, delta i panelsamtal eller nätverka kan ni lyfta viktiga frågor och positionera er som en ledande aktör inom din bransch.
Trendspaning och inspiration
Almedalen är en plats för idéutbyte och dialog. Ni får insikter om aktuella samhällsfrågor och branschtrender direkt från experter och makthavare.
Vill du ha hjälp med att ta fram en plan för Almedalsveckan så hör av dig till oss. Här på Rippler har vi stor erfarenhet av att planera och boka in aktiviteter så att det blir en vecka som verkligen gör skillnad för er.