Karin och Maria på blobb

Därför smäller god publicitet fortfarande högst

Det sägs att vi lever i ett post-truth-samhälle. Att känslor, snarare än fakta, formar opinionen. Detta paras med påståenden om politikerförakt och filterbubblor som underminerar medias trovärdighet.

Denna dystopi stämmer inte med verkligheten. Tvärtom visar SOM-institutets senaste mätning att Sveriges institutioner; regeringen, riksdagen, polisen, sjukvården – liksom näringslivet och media – idag erhåller betydligt högre förtroende från allmänheten än på många år.

Förtroende är fortfarande hårdvaluta. Och bra PR är fortfarande ett oöverträffat sätt att stärka ditt varumärke.

Trovärdigheten bygger framför allt på att en oberoende källkritisk redaktion verifierar fakta. Medial synlighet i sammanhang där företaget tilldelas en expertroll kan därför vara affärskritisk. Något som vi ofta ser bevis på i kundrelationer. Till exempel då ett nystartat bolag i fastighetsbranschen fick till stånd ett viktigt banklån eftersom långivaren hade googlat det okända företagsnamnet, och fått se grundaren porträtterad i en stor affärstidning. Eller när ett etablerat bolag med låg profil stack ut hakan som opinionsbildare i en viktig samhällsfråga. Medarbetarna fylldes av stolthet – och orderböckerna med nya uppdrag.

Men om en produkt eller tjänst är omskriven i media ökar dessutom sannolikheten att människor automatiskt ser varumärket som trovärdigt och pålitligt: ”Just det, jag läste ju om det där någonstans …” Effekten kallas social proof. Vi är helt enkelt mer benägna att tro på något om andra också tror att det är sant.

Naturligtvis är positiv publicitet bara en faktor bland många som bidrar till en organisations rykte och upplevda trovärdighet. Som bekant ska styrelsen inte fatta den typ av beslut som inte tål rubriker. Så kanske säkerställer aktiva, öppna medierelationer även till fortsatt etiska vägval. Här följer några viktiga förutsättningar för ett lyckat pressarbete:

Kvalitet före kvantitet

Gör en nyhetsvärdering – är informationen ny? Är den av intresse för någon utanför den egna organisationen? I så fall vem och varför? Överös inte redaktioner med icke-nyheter.

Värna dina medierelationer

Respektera journalistens yrkesroll och arbetsvillkor. Det går inte att ”beställa” en artikel eller kontrollera exakt vinkel. Släpp kontrollbehovet. Det kallas förtjänad media av en anledning.

Ta hjälp av en tredje part

En god PR-rådgivare vet hur din nyhet kan paketeras för att bli relevant och få mesta möjliga spridning i era målgrupper – och säger nej när informationen saknar nyhetsvärde.

Behöver du en expert på medierelationer som också vågar säga nej? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Fler artiklar

Hur ska ESRS-rapporter taggas digitalt?

Frukostseminarium: Den dubbla väsentlighetsanalysen

Tystnad kan få kännbara konsekvenser