Site logo Site logo
Martin Larsson

Martin Larsson banar vägen för TikTok-succén

Martin Larsson är Ripplers nya digitala kreatör och innehållsproducent för sociala medier. Martin ligger bland annat bakom ICA Brottbyhallens succé på TikTok. Kontot har i skrivande stund 106 400 följare och över tre miljoner gilla-markeringar. Vissa kanske också känner igen Martin från Robinson 2022. Här berättar Martin om sin egen resa med TikTok, varför fler företag borde finnas på plattformen, och ger sina bästa tips för att lyckas. Missa inte det.  

Hej Martin, vad glada vi är över att ha dig här. Kan du berätta lite mer om dig själv? 

Mitt namn är Martin Larsson, en glad och förhoppningsvis trevlig 26-årig kille som är bosatt i Täby, norr om Stockholm. På fritiden ägnar jag EXTREMT mycket tid åt att kolla på fotboll, umgås med mina nära och kära, samt vara inne och skärskåda och analysera olika Facebook-grupper på TikTok. Min kanal @themartinlarsson har 65 000 följare, så för att hålla lågan uppe behövs det läggas mycket tid på det.

Apropå TikTok så ligger du bakom TikTok-succén ICA Brottbyhallen som skrivande stund har över 100 000 följare. Kan du berätta hur allt började?

Det är en helt sjuk resa egentligen. När vi drog i gång ICA Brottbyhallens TikTok-konto var plattformen fortfarande väldigt ny, och enligt mina fördomar var det en plats ”man dansar på”. Jag var oerhört mot hela idén om att skapa ett konto överhuvudtaget, men efter lite övertalning så började jag och en kille spela in lite klipp på varandra där vi frågade varandra frågor och egentligen bara snackade. Idén i sig låter ju så här i efterhand OERHÖRT platt, men det visade sig att folk skulle älska skiten.

Hur gick du till väga för att växa både följarskara och engagemang?

Nyckeln till att växa på TikTok är att lägga upp många videos. Vi la upp mellan 3-6 klipp om dagen och svarade på exakt ALLA kommentarer. På så sätt byggde vi ett starkt community där våra följare visste att vi alltid tog oss tid för dem och att det fanns ett värde i att följa oss. Det var även i pandemitider, där de flesta satt hemma och inte hade så mycket kontakt med omvärlden. Då tror jag att vi blev en kompis för många i deras eventuella ensamhet.

Minns du känslan av din första virala video?

När jag verkligen kände: ”Wow, detta har verkligen blivit stort” var när Johanna Nordström och Edvin Törnblom började prata om vårt konto i deras podcast Ursäkta. I samma veva började även kontot växa med tusentals nya följare varje dag, och människor på stan började helt plötsligt känna igen mig och ville ta selfies. Det var en oerhört märklig känsla.

Varför borde fler företag finnas på TikTok? Och vad gör TikTok till en så bra kanal?

För att det är en så oerhört lätt plattform att testa rörligt material på. Allt är samlat på samma ställe. Man behöver egentligen inte kunna något om filmproduktion för att publicera innehåll. Man kan göra allt i appen om man vill. Filma, redigera och lägga till ljud utan att behöva lära sig ett krångligt redigeringsprogram. Dessutom är det ju det snabbast växande sociala mediet, så företag har stor chans att lyckas nå Gen Z-generationen om man etablerar sig på TikTok.

Har du några bra tips att bjussa på till varumärken som vill lyckas på TikTok?

Låt det SKAVA! Många företag som jag har sett på TikTok försöker alltid att visa upp det perfekta. Om det är bageri vill de visa upp hur de bakar den perfekta kanelbullen, om det är en klädbutik vill de visa upp hur man skapar den perfekta outfiten, men vem gillar när saker är perfekta? Det blir mer autentiskt och äkta om man även visar upp sina brister och när saker går fel. Man är ju trots allt bara en människa.

Och motsatsen då, vad ska företag tänka på att inte göra på TikTok?

Två grejer. Ett: INTE härma andra. Att försöka kopiera och göra i princip exakt likadant som en annan kanal brukar aldrig vara ett vägvinnande koncept. Försök att komma på något eget.

Två: Är det inte kul att spela in TikTok-filmer? Strunta i det då. Om man inte har inspiration och kul när man gör filmerna själv, varför ska då tittaren tycka att det roligt och värt att se filmen?

Du deltog i förra säsongen av Robinson. Kan du dela med dig av något kul behind the scenes som tittarna aldrig fick se?

När jag, Alex och Greta från lag Syd firade att vi var klara för sammanslagningen med att dricka champagne på stranden. Vi fick en hel flaska skumpa att dela alla tre på, men eftersom Alex inte dricker alkohol fick jag och Greta halva var. Kort och gott: Vi blev ganska berusade och det sades en del roliga grejer. Hela det segmentet klipptes dock tyvärr bort…

Och nu är du på Rippler! Beskriv hur ett drömuppdrag skulle kunna se ut för dig.

Ett drömuppdrag skulle vara att få förtroendet att egentligen göra samma resa som jag gjorde på ICA Brottbyhallen. Att jobba med en kund som är villig att satsa och våga ge TikTok som kanal en chans, där man testar, testar och åter testar för att till slut hitta rätt. Jag kan lova er: När man märker att innehållet man skapar börjar få snurr, då vill man aldrig sluta.

Tack för samtalet Martin Larsson! 

Kanske är det du som läser det här som vågar ge dig ut på en TikTok-resa tillsammans med oss på Rippler? Tveka då inte att höra av dig redan idag, så sätter vi igång och snackar digital marknadsföring.

Pst. Missa inte att följa Rippler på TikTok för mer spännande innehåll. 

Fler artiklar

Maximera er påverkan under Almedalsveckan 2025: Så lyckas ni

När politiken bromsar: Företagen kan avgöra hållbarhetsomställningen

Frukostseminarium: Så ger Almedalen resultat