Marknadsföring av medicin & receptbelagda läkemedel – Vad gäller egentligen?

Marknadsföring av medicin, särskilt receptbelagda läkemedel, är strikt reglerad för att skydda både patienter och vårdpersonal. Det är viktigt att förstå vilka regler som gäller för receptbelagda (Rx) respektive receptfria (OTC) läkemedel, så att marknadsföringsinsatser sker på ett etiskt korrekt sätt och når rätt målgrupp.

Får man marknadsföra läkemedel?

När det gäller frågan om man får marknadsföra läkemedel finns det tydliga lagar och riktlinjer att följa. Exakt vad som gäller beror på vad det är för typ av medicin eller läkemedel, särskilt för receptbelagda läkemedel:

Marknadsföring av receptbelagda läkemedel

Receptbelagda läkemedel (Rx) får inte kommuniceras direkt till allmänheten genom marknadsföring, utan endast till vårdpersonal. Detta kan göras på flera sätt, genom reklam riktad specifikt mot vårdpersonal, PR med vårdpersonal som målgrupp samt genom riktade Market Access-insatser.

Olika informations-eller kommunikationsinsatser kring receptbelagda läkemedel mot förskrivare kan t.ex. röra sig om annonser, breda säljkampanjer eller rådgivning kring lansering. Vi har även goda erfarenheter av PR– och Public Affairs-insatser för aktuella terapiområden i stort. Med patienter som målgrupp har vi lång erfarenhet av att ta fram patientbroschyrer, doseringskort och filmer som beskriver självadministrering av läkemedel.

Marknadsföring av receptfria läkemedel

Receptfria läkemedel (Over The Counter – OTC) får kommuniceras direkt till patient och konsument, till skillnad mot receptbelagda läkemedel (Rx). Kommunikation av OTC-läkemedel kan göras i form av PR, sociala medier, annonsering mot allmänhet, reklamfilmer och mycket annat.

Ta hjälp av oss på Rippler

Rippler har flera Life Science-rådgivare som är experter på att kommunicera kring receptbelagda läkemedel inom ramen för Läkemedelsindustrins (LIFs) etiska regelverk.

Vi har även erfarenhet av att analysera marknaden för ert receptbelagda läkemedel och föreslå åtgärder. Är det så att ni har låg försäljning eller förskrivning i vissa regioner? Har ni ett tidigare receptbelagt läkemedel som kommer att bli receptfritt? Behöver ni en kommunikationsplan som tar ett helhetsgrepp om hela er OTC-portfölj inom ett specifikt terapiområde? 

Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte om era behov och på vilket sätt vi kan hjälpa er!

Fler artiklar

Gör dig redo för års- och hållbarhetsrapporternas säsong

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max