Site logo Site logo

Bolag inom Life science
och healthcare?

Vi tar er kommunikation till nya höjder

Är det kris?

Ring Katrin: 073-338 86 29

Låt inte formalia få kväva kommunikationsfokuset i styrelsen

Det är ett känt fenomen att i takt med att formaliakraven ökat, framförallt inom ESG och compliance, riskerar styrelser att fastna i administrativa frågor som regelverk och formaliteter. Detta går ut över tiden och energin som behövs för att fokusera på långsiktiga strategiska kommersiella frågor, inklusive företagets kommunikation. Styrelsens beslut formar företagets framtid, påverkar dess anseende och avgör i slutändan värdet för ägarna.

Balansera kommunikativa risker och möjligheter

En chef för en global koncern som jag arbetade med upprepade ständigt: ”Beakta alltid kommunikationen vid beslutstillfället.” Det rådet är mer aktuellt än någonsin. När företag som Swedbank eller Ericsson hamnat i svåra kriser har kommunikationen blivit helt avgörande för att behålla investerarnas och marknadens förtroende. Utan kommunikationsexpertis vid bordet riskerar styrelsen att fatta beslut som är affärsmässigt korrekta men kommunikativt undermåliga, med allvarliga konsekvenser för företagets varumärke och aktiekurs.

Exemplen är många. Ta Volkswagen-skandalen med ”Dieselgate”, där styrelsen misslyckades med att beakta kommunikationens betydelse när man valde att dölja information om utsläpp. Resultatet blev katastrofalt, med enorma böter och ett kraftigt skadat varumärke. Eller Boeing, vars hantering av krisen kring flygplanet 737 MAX länge präglades av bristfällig kommunikation, vilket bidrog till minskat förtroende hos kunder och investerare. Men det handlar inte bara om att reagera rätt när krisen väl inträffat, det handlar framför allt om att i förväg kunna se kommunikativa risker och möjligheter.

Bolagens finansiella kommunikation är kanske det tydligaste exemplet där styrelsen har ett tydligt ansvar. Delårsrapporter, exempelvis, är först och främst inte bara ett formellt dokument, trots de många regler som måste följas. Det är ett material som ska hjälpa investerare och analytiker att verkligen förstå företagets potential och risker. Utan insikter inom styrelsen om hur marknaden och kommunikationen fungerar, är risken stor att bolaget blir både ointressant och svårförståeligt.

Framtidens framgångsrika styrelser måste säkerställa att kommunikationsaspekterna prioriteras i styrelserummet. Det handlar inte nödvändigtvis om att ha fler kommunikatörer i styrelsen, utan om att säkerställa att styrelsemedlemmarna verkligen förstår vikten av kommunikation och prioriterar den löpande vid strategiska beslut. Att förstå värdet av att tydligt och övertygande kommunicera sina beslut är inte bara smart, det är helt enkelt avgörande för bolagets långsiktiga framgång och stabilitet.

Tobias Lennér

Fler artiklar

Så fångar du investerarnas uppmärksamhet under din presentation

Northvolt och CSRD, en dyr läxa om risker och transparens

EU backar: Förslag på nedskärningar i CSRD, CSDDD och Taxonomin