Bild på två personer i en soffa

Länsförsäkringar – Frihetskapital

Utmaning

Länsförsäkringar har bedrivit bankverksamhet sedan 90-talet och har Sveriges nöjdaste bankkunder. Men många svenskar känner fortfarande inte till att Länsförsäkringar är en bank. En parallell utmaning i uppdraget var att många svenskar väljer bank efter erbjudanden och låg ränta, snarare än emotionella värden.

Vår utgångspunkt var därför dels att förknippa Länsförsäkringar med bankverksamhet, dels att få fler svenskar att välja bank med plånboken – men också med hjärtat.

Strategi & taktik

Det bästa sättet att göra fler uppmärksamma på att Länsförsäkringar bedriver bank är självklart att prata om sådant som banker oftast pratar om – sparande. Men hur får vi svenskar intresserade och engagerade i ämnet med insikten om att en av tio svenskar inte har något sparkonto och nästan varannan svensk inte har ett regelbundet sparande.

Vi beslöt oss för prata om pengar som en maktfaktor genom att göra en egen, folklig tolkning av det amerikanska uttrycket ”fuck off-money”. Dvs, pengar som maktfaktor.

Det blev starten på Frihetskapital.se. Länsförsäkringars eget initiativ för att få fler svenskar att ha ett särskilt sparande för den egna känslan av frihet. Till skillnad från att spara för att konsumera, till exempel till en resa eller bostad, är ett frihetskapital något du sparar till för att i framtiden ha möjlighet att ta beslut som är bäst för dig utifrån den livssituation du befinner dig – med ditt sparande i ryggen! Exempelvis möjligheten att lämna en dålig arbetsgivare eller en dålig relation.

Inom frihetskapitalet identifierade vi två fokusområden; ekonomisk frihet och ekonomisk jämställdhet i en relation. Två områden där vi såg att Länsförsäkringar gavs möjlighet att prata om sparande på ett nytt sätt i en modern kontext med mycket hjärta.

Uttag

Utöver frihetskapital.se initierade vi b.la:

  • Jämställd rådgivning – en möjlighet för kunder att få konkreta tips från Länsförsäkringars rådgivare om hur de kan göra relationen mer ekonomiskt jämställd
  • Filmer till Länsförsäkringars sociala kanaler där barn ställdes inför olika situationer inom till exempel ekonomisk jämställdhet, sparande och ekonomisk frihet. Filmerna fångade barnens spontana reaktioner och förklarade komplicerade frågor på ett enkelt sätt
  • Två undersökningar där vi kartlade svenskars syn på ekonomisk frihet samt hur ekonomisk jämställda vi är i våra relationer
  • Två quiz till Länsförsäkringars sociala kanaler som möjliggjorde att användare kunde testa hur frihetsbenägna de är, samt hur ekonomisk jämställd deras relationer är

Fler case

Kampanj för allas rätt att uppleva världen

Kunskapshub för att minska unga kvinnors kunskapslucka kring hormoner

Ett PR-projekt som inspirerar till dialog och motverkar stereotypa synsätt