Att bygga starka medierelationer och uppnå medialt genomslag är utmaningar som många företag står inför. Camilla Jonsson, Ripplers nya kommunikationsrådgivare med gedigen erfarenhet från bland annat Sydsvenskan, Dagens Industri och nu senast som chefredaktör för Realtid, delar med sig av sina värdefulla insikter om hur företag kan förbättra sin kommunikation och nå hela vägen fram till journalisten.
När Camilla har analyserat företagskommunikation i sin roll som journalist och chefredaktör har hon ofta mötts av floskeltunga pressmeddelanden som i många fall saknar nyhetsvärde.
”Det är överraskande hur många företag som tappar nyhetsvärdet på vägen när pressmeddelanden lindas in i onödigt “snömos”. ”
Misstag vid nyhetspitchar
”Som redaktör hanterar man cirka 500 mail per dag. Det måste gå snabbt att sortera ut vad som har nyhetsvärde. Så min rekommendation är att sortera bort allt trams och gå pang på rödbetan,” råder hon. ”En tydlig rubrik, kort ingress och sedan detaljerna. Det är nyckeln till att rejält öka chanserna för redaktionell uppmärksamhet.”
Vikten av att hitta rätt byråpartner
Camilla Jonsson har haft många anledningar att fundera över varför många bolag inte får genomslag med sin kommunikation.
”När företag anlitar en extern byrå är det av största vikt att hitta en partner som förstår affären och är väl påläst på företaget och dess verksamhet” menar hon. ”Resultatet blir annars lidande.”
”Jag skulle också rekommendera att företag kräver större eftertanke bakom val av mediekanal, och om möjligt också en anpassning av anslaget beroende på vilka läsare en viss tidning har.”
Omedveten vilseledning
Företag försöker sällan medvetet vilseleda media eller investerare, enligt Jonsson. Däremot finns det en missuppfattning om att media automatiskt ska bjuda på gratis marknadsföring.
”Jag har fått många erbjudanden om ’gratis’ artiklar och debattartiklar som inte alls följer debattformatet” säger hon.
Kvaliteten på pressreleaser
Ofta är själva nyheten eller syftet med pressreleasen oklar, menar Jonsson.
”Många företag verkar inte ha bestämt sig för vad pressreleasen ska göra. Syftet bör vara uppmärksamhet, men har man ingenting skarpt att berätta är det bättre att låta bli,” förklarar hon.
Äkthet i kommunikationen
Camilla Jonsson tycker att svenska företags kommunikationsinsatser många gånger är för polerad och saknar syfte.
”Bestäm er för vilket budskap ni vill förmedla och vilka ni vill nå. Stryk alla förstärkningsord. Var tydlig, kort och koncis,” rekommenderar hon. ”En klar och enkel kommunikation skapar större förtroende.”
Tre ord om pressreleaser
När jag ber Camilla beskriva några gemensamma nämnare på de pressreleaser som håller lägre kvalitet, svarar hon kort och gott:
”Snömos, komplicerat och ointressant.” Hennes bästa råd är fokusera på ett tydligt budskap som snabbt kan utvärderas av en redaktör.
Kriskommunikationens största misstag
På frågan om vad hon skulle ändra i företags kriskommunikation, svarar Jonsson utan tvekan:
”Svara när någon från pressen ringer. Det största misstaget är att inte svara, vilket kan förvärra en kris ytterligare.”
Tack för intervjun, Camilla!
Med Camilla i teamet fortsätter vi på Rippler att stödja våra kunder i att kommunicera med klarhet, ärlighet och relevans. Genom att undvika snömos och i stället leverera tydliga budskap, ökar chanserna till ett positivt genomslag i media och minskar risken att framstå som irrelevant eller vilseledande.
Tobias Lennér
VD och Partner Rippler
Vill du veta mer om oss på Rippler? Eller kanske bara snacka kommunikation och PR? Hör av dig så berättar vi mer.