I takt med att restriktionerna försvinner ökar kommunikationsbehovet för allt fler bolag. Samtidigt kan det ta lång tid att rekrytera helt rätt kommunikationsprofil. Tobias Lennér, vd på Rippler, berättar om hur rätt interimskonsult blir en investering även för framtiden och ger 3 tips på hur din interimslösning får en bra start.
En lyckad permanent rekrytering tar ofta flera månader i anspråk och nya kommunikationsbehov uppstår dagligen. En förhastad felrekrytering kan därför bli mycket kostsam. Via en byrå som Rippler med en rad seniora konsulter kan en specialist vara på plats med bara ett par dagars varsel. Vi söker upp kandidater i vårt nätverk eller erbjuder en av våra konsulter in-house på hel- eller deltid.
Varför välja vår byrå över en traditionell bemanningsfirma?
Som en fullservicebyrå inom kommunikation med över 20 anställda specialister har vi det nätverk som krävs för att snabbt hitta rätt kompetens. Skulle en konsult inte vara rätt match för just ditt företag är det enkelt att byta till en mer lämplig kandidat. Som uppdragsgivare får du genom din interimkonsult även tillgång till övriga specialister på Rippler, det vill säga en både bredare och djupare kompetens på köpet jämfört med utbudet hos traditionella rekryterings- eller bemanningsföretag.
Ställ krav på uthyraren när du söker en kommunikatör
En firma som hyr ut specialister måste ha god kunskap om kommunikationsdiscipliner och kunna ge råd om vilken kompetensprofil som bäst möter dina behov. Behövs en kandidat som kan hållbarhet och har erfarenhet av medlemsorganisationer? En specialist på medierelationer som kan hantera en börsnotering? En vass skribent med kunskap om life science och varumärkesstrukturer? Bedöm inte bara nivån på själva hantverket – kräv en förståelse för branschen och de arenor där ditt företag eller organisation verkar. Aktiviteten i näringslivet har ökat under hösten och vi bedömer att den, trots Rysslands invasion av Ukraina, kommer att öka ytterligare under våren. Var ute i god tid och bemanna upp innan krisen kommer eller produktlanseringen är runt hörnet.
Rätt interimskonsult blir en investering för framtiden
Innan du lyfter på luren och ringer Rippler – ställ dig följande frågor: Vad är syftet med interimkonsulten? Vad är hens fem viktigaste arbetsuppgifter? Vad för typ av person kommer att fungera smidigast inom organisationen – kompetensmässigt och kulturellt? Hur lång period kommer du behöva resursen och hur utvärderar vi och följer upp? Rätt investering i interimstöd gör det smidigt att plocka in samma konsult längre fram – exempelvis under föräldraledigheter, personalbortfall eller kriser. Att ha arbetat ”på insidan” ger rådgivaren en unik förståelse för din organisation.
Praktiska tips för en bra start på interimslösning
- Ställ rätt frågor under intervjun
Ställ frågor som snabbt ger dig en uppfattning om vad konsulten redan kan när det gäller ett interimuppdrag. Rätt person kommer inom loppet av en vecka kunna vara självgående i rollen. Glöm inte heller personkemi – även ett kortare inhouse-uppdrag måste löpa smidigt med väl fungerande dialog mellan uppdragsgivare och konsult. - Se över avtalstider och villkor
Ha en dialog kring ungefärlig tidsram och ta höjd, så ni inte hamnar i att förlänga avtal månad efter månad i väntan på den fasta medarbetaren eller annan lösning. - Hjälp konsulten till en kort startsträcka
Förbered en onboardingprocess där konsulten går parallellt med sina nya kollegor och tar över arbetsuppgifter stegvis under första veckan. Ha dator, passerkort, tidsrapportering och andra system redo – konsulten ska inte slösa dyra timmar åt formalia och IT-strul. Du som rekryterande chef bör vara tillgänglig den första tiden och kunna svara på frågor. Utse gärna en medarbetare som under övrig interimperiod finns tillgänglig om konsulten behöver handledning.
Är du i behov av en interimlösning eller nyfiken på att höra mer om vilka tjänster vi kan erbjuda?