Inläggsbild

Har du MAR-ångest? Vi ger 5 tips som hjälper noterade bolag att minska oron

Frågan om en nyhet kvalificerar som MAR-information, det vill säga insiderinformation, eller inte skapar dagligen bedömningsproblem för många företagsledningar.

Att navigera i det regulatoriska landskapet som börsnoterat bolag har aldrig varit lätt, och inte blev det lättare när Marknadsmissbruksförordningen (MAR) trädde i kraft 2016. Ord och indikationer måste vägas på vågskålar, logglistor ska upprättas och information behöver behandlas ytterst varsamt. Trots att MAR har tillämpats i flera år har många bolag, speciellt nynoterade, fortfarande svårt att veta hur de ska hantera reglerna. Vad ska man då som börsnoterat bolag tänka på när det kommer till MAR?

MAR-stämpla inte allt

Många personer i ledande ställning tänker nog att det är enklast att vara på den säkra sidan och sätta en MAR-stämpel i pressmeddelandet. Då riskeras åtminstone inte information att spridas på fel sätt om informationen skulle anses vara insiderinformation. Däremot är det inte så det ska fungera i praktiken. Genom att MAR-stämpla för mycket och fel information missleder du både investerare och marknaden om vilken information som är regulatorisk, väsentlig och förväntas ha en väsentlig påverkan på kursutvecklingen i värdepapperna. Dessutom kan det bli gedigna sanktioner vid felaktig hantering av insiderinformation. Tänk därför på att ha rutiner på plats för att identifiera och särskilja insiderinformation, samt använda rätt distributionsverktyg.

Insider-logga alla med insyn

Det finns många situationer i ett börsnoterat bolag där det uppstår insiderinformation och offentliggörandet behöver skjutas upp, med upprättande av loggbok som följd. Allt ifrån kvartalsrapporter till M&A-förhandlingar eller avtalsprocesser. När bolag inte insider-loggar alla med insyn ökar risken för informationsläckage och sedermera insiderhandel. Genom att ha ett bra verktyg för hantering av loggbok kommer du en bit på vägen, men ännu viktigare är att samtliga personer med insyn loggas och känner till sina skyldigheter.

Låt inte personer i ledande ställning handla värdepapper vid olämpliga tillfällen

Med jämna mellanrum dyker det upp situationer i media om personer som handlat värdepapper vid olämpliga tillfällen. Exempelvis nära en vinstvarning eller omvänd vinstvarning, nära offentliggörande av ett avtal eller till och med efter kvartalets slut, men över 30 dagar till rapportsläpp. Undvik i möjligaste mån att låta personer i ledande ställning handla aktier vid sådana situationer som har möjlighet att skada ledningens förtroende eller som till och med kan leda till sanktioner.

Ge inte indikationer eller icke publik information till en begränsad krets

Att ge indikationer eller icke publik information till en begränsad krets är något som det spekuleras i sker oftare än vad man tror. Det kan i vissa fall handla om analytikermassage, d.v.s. ge lite för mycket information till analytiker som sedan justerar sina riktkurser mot bakgrund av informationen. Det kan även handla om att vara mer frikostig i information till större ägare. Att ge kurspåverkande information till en begränsad krets innebär olagligt röjande av insiderinformation och informationsgivningen vid sådana situationer behöver alltid hanteras varsamt.

Se till att vara överens med er kund eller samarbetspartner – i förväg

MAR-information, eller insiderinformation som det egentligen heter, behöver marknaden alltid informeras om på ett regelrätt sätt. Däremot kan det uppstå situationer där en ny affär kvalificeras som insiderinformation, men kunden eller samarbetspartnern inte går med på att informationen offentliggörs eller att de själva omnämns i ett pressmeddelande. För att undvika sådana situationer behövs det både proaktivitet och en gnutta kreativitet. Se till att ta diskussionen med kunder/samarbetspartners i tidigt skede, för in en skrivelse om det i avtalet eller se till att skriva ett pressmeddelande som ger en tillräckligt bra alternativ beskrivning utan att namnge bolaget.

Behöver du stöd med rutiner, förhållningssätt och bedömningar för att hantera MAR i den löpande verksamheten? Hör av dig till Robin eller Tobias så hjälper vi dig.

ROBIN LUNDELL

Finansiell kommunikations­konsult

TOBIAS LENNÉR

Partner och vd

Fler artiklar

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max

9 tips på hur du lyckas med din investerarkommunikation i kvartalsrapporter