Hållbarhetskommunikation i en ständigt föränderlig omvärld

Vi lever i en tid av ständig förändring där hållbarhetsfrågor står högt på agendan för många. Trots att vi har goda intentioner gällande hållbarhet så agerar vi inte alltid i linje med dem. Faktum är att endast 18% av svenskarna agerar så klimat- och miljövänligt som de skulle vilja enligt en rapport från Svanen. Det finns ett grönt gap, en klyfta mellan våra intentioner och våra faktiska beteenden.

Vi matas av information om naturkatastrofer, den rådande klimatkrisen och det sjätte massutdöendet. Konsekvensen? Mer än hälften av svenskarna upplever domedagskänslor när de tar del av medierapporteringen om klimat- och miljöfrågor enligt Svanenbarometern. Hur ska företag kunna få konsumenter och andra intressenter att agera mer hållbart när människor känner att deras insatser saknar betydelse? Och vilka aspekter bör företag tänka på när det kommer till hållbarhetskommunikation?

För att konsumenter ska känna att deras val spelar en betydelsefull roll behöver företag på ett trovärdigt sätt förmedla sina budskap och sitt arbete. Vad gör vi som företag? Hur påverkar vårt dagliga arbete och våra samarbeten konsumenterna? Vad gör att deras val spelar så stor roll? Genom att vara tydliga och trovärdiga i sin kommunikation kan företag öka konsumenters benägenhet att agera.

Företag och organisationer behöver ta ledartröjan och vara öppna, ärliga och transparenta i sin hållbarhetskommunikation. Det är viktigt att tydligt kommunicera att utmaningarna är stora och att alla inte har alla lösningar, men att åtgärder vidtas och att samarbete behövs. Genom att vara transparenta om företagets resa – i dåtid, nutid och i framtiden – kan företag vinna kundernas förtroende och engagemang. Det handlar exempelvis om att undvika att presentera en produkt som bara är marginellt mindre skadlig och i stället visa att företaget strävar mot en verklig förändring.

För att effektivt kommunicera om hållbarhet, nå rätt målgrupp och övervinna kundernas barriärer, krävs effektiv och strategisk hållbarhetskommunikation:

  1. Använd storytelling för att illustrera ert budskap genom konkreta exempel som relaterar till er målgrupp och deras närmiljö. Genom att koppla hållbarhetsfrågor till deras vardag kan ni skapa en starkare koppling och engagemang. Tänk mindre globalt och mer lokalt.

  2. Fokusera på det positiva för att undvika att skapa domedagskänslor. Sträva efter en balans där ni adresserar de allvarliga aspekterna, men där större delen av ert budskap är inspirerande och hoppfullt.

  3. Koppla budskapen tydligt till er verksamhet och visa hur hållbarhetsfrågor är integrerade i verksamheten, era processer och produkter. Ni måste bevisa för kunden att deras val faktiskt gör skillnad.

  4. Undvik att kommunicera om hållbarhet för brett. Välj ett fåtal framstående hållbarhetsfrågor att fokusera på där ni verkligen vill, kan och gör skillnad. Det hjälper till att undvika ett spretigt budskap och ger er möjlighet att kommunicera tydligt och övertygande.

  5. Hållbarhet bör vara en långsiktig strategi som genomsyrar hela organisationen. Utmana er organisation och samarbetspartners och se till att de tar hållbarhet på allvar samt ger det den tid och uppmärksamhet det förtjänar.

I en tid av förändring och osäkerheter behöver hållbarhetskommunikation präglas av optimism, transparens och engagemang för att engagera människor och skapa verklig förändring. Är du osäker på hur du tar dig an er hållbarhetskommunikation på bästa sätt? Ta kontakt med oss på Rippler så hjälper vi er!

Fler artiklar

Hur ska ESRS-rapporter taggas digitalt?

Frukostseminarium: Den dubbla väsentlighetsanalysen

Tystnad kan få kännbara konsekvenser