En årsredovisning speglar inte bara året som har gått, den ger bolagets intressenter möjligheten att från år till år följa bolagets strategi och hur satsningar faller ut. Årsredovisningen ska på ett tydligt och enkelt sätt förklara hur bolaget skapar värde och tar ansvar för sin påverkan på omvärlden, för att alla intressentgrupper ska förstå och kunna ta till sig informationen.
Nya direktiv innebär nya utmaningar
Med det nya EU-direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), som under de kommande åren kommer påverka bolag i alla storlekar, blir det ännu viktigare att årsredovisningen inte bara redovisar finansiella resultat utan också inkluderar hur bolaget lever upp till nya hållbarhetsstandarder och krav. Bolagets hållbarhetsarbete blir lika viktigt som dess finansiella, vilket innebär att årsredovisningarna kommer se annorlunda ut.
Oavsett om det är ett börsbolags varumärke eller position som ska stärkas, eller ett statligt bolag där fokus ligger på att balansera kommersiella mål med samhällsnytta, kräver arbetet med årsredovisningen planering, tid och engagemang. Hur ni väljer att organisera, planera och producera den kommer ha stor effekt på slutresultatet. Det är därför viktigt att ha en bra process, för att arbetet ska fungera smidigt för kollegor som hanterar produktionen parallellt med andra arbetsuppgifter.
Så planerar du produktionen
Arbetet med årsredovisningen är omfattande, och inleds ofta redan på hösten och fortskrider fram till redovisningens publicering på vårkanten. Med nya krav i CSRD kommer det vara viktigt att inkludera hållbarhetsmål och bedömningar tidigt i processen, så att miljömässiga-, sociala- och styrningsrelaterade aspekter täcks in på ett transparent och tydligt sätt. Processen inkluderar bland annat utförandet av en GAP-analys för att kartlägga befintlig rapporteringsstatus i förhållande till de nya kraven, genomförandet av intressentdialoger för att identifiera vilka hållbarhetsfrågor intressenter anser är väsentliga och kartläggning av hållbarhetsrelaterade risker, möjligheter, mål och policys. Målgrupper och intressenter ska beslutas om och kontaktas, workshops ska genomföras, tidplaner ska spikas, texter ska skrivas, bilder ska väljas ut, affärsmodeller ska illustreras, siffror och grafer ska prickas, deadlines och korrekturvändor ska betas av och förankras. Styrelse och revisorer ska granska och godkänna redovisningen och dess process, och med CSRD kommer nya krav på ökad granskning av hållbarhetsrapporteringen. Att göra-listan blir snabbt lång. Några väljer att göra jobbet själva, andra anlitar en samarbetspartner.
CSRD börjar gälla från räkenskapsåret 2024, men direktivet rullas ut stegvis beroende på företagets storlek och typ. Processen kommer vara mer omfattade än tidigare årsredovisningar och vi ser vikten av att förbereda arbetet i god tid. Även om ert bolag inte blir rapporteringsskyldiga förrän i senare vändor är det bra att redan nu säkerställa att frågor rörande bolagsstyrning, miljö och den sociala påverkan inkluderas i er rapportering. Att utföra en GAP-analys eller en dubbel väsentlighetsanalys kan hjälpa er att uppfylla dessa krav på ett mer strukturerat sätt när det väl blir dags för den första CSRD-rapporten.
Nu är det dags att starta upp arbetet med årets nya årsredovisningsproduktioner. Lycka till!
Tips och råd inför nästa produktion:
- Avsätt tid internt och utse en intern projektledare
- Klargör ansvarsområden och förväntningar med berörda
- Ta fram en skarp och detaljerad tidplan med tydliga deadlines
- Ha löpande avstämningar och dialog med styrgrupp/projektgrupp
- Förankra internt
- Arbeta i pålitliga och säkra verktyg
- Integrera CSRD i planeringen för att säkerställa att rapporteringen möter de nya kraven, inklusive intressentdialoger och dubbel väsentlighetsanalys
- Utvärdera varje årsredovisningsproduktion – för att bli bättre till nästa år
- Anlita en erfaren och trygg samarbetspartner som kan ge goda råd, avlasta, stödja, kvalitetssäkra och vara bollplank, och som kan ta hand om hela eller delar av produktionen
På Rippler har vi lång erfarenhet av års- och hållbarhetsredovisningar, med allt från att navigera regelverk och lagar till att kommunicera komplexa budskap på ett enkelt sätt. Med en välorganiserad produktionsprocess och förmåga att erbjuda kreativa lösningar kan vi bistå med allt från rådgivning, grafisk formgivning eller textarbete till att ta hand om hela produktionen, beroende på vad ni behöver.
- Konsult & Finansiell specialist
- Finansiell kommunikation, Hållbarhet