Rapportskrivandet är i full gång hos de allra flesta företag och organisationer. Aj, vad denna text redan andas tungt. Kände du det? Hållbarhetsrapporterna sväller av information, och blir tjockare och tjockare för varje år med ett genomsnitt på 165 sidor*.
Att rapporterna sväller beror till det stor del på regelverk som ställer ökade krav. Det har fördelar – det ökar jämförbarheten och transparensen, vilket är viktigt för kunder och investerare. Det ger också en påtryckning att fokusera arbetet internt, sätta tydliga mål och bedriva ett mer ambitiöst hållbarhetsarbete.
Men en aspekt är lätt att missa. Möjligheten att skapa faktiskt engagerande kommunikation och bygga varumärket externt.
En risk är att man inte ser skogen för träden. Att det intressanta innehållet försvinner i pliktskyldig, regulatorisk prosa och detaljerad data. Men i en tid där förväntningar på företags hållbarhetsarbete ökar, har ni efter rapportsläppet en stor möjlighet att ta ut informationen på lättlästa och kreativa sätt.
Tre tips för att ge hållbarhetsrapporten ett längre liv
- Identifiera viktig information
En första utgångspunkt är att identifiera nyckeltal och händelser, hållbarhetsinitiativ och utveckling över tid samt exemplifierande case. Välj det som bäst berättar om just er resa, och som visar att ni agerar och är aktiva.
- Skapa engagerande innehåll till sociala medier
Gör informationen i hållbarhetsrapporten lättillgänglig och engagerande med hjälp av bilder, filmer och infografik. Undvik texttunga och siffertäta analyser – lyft i stället rapportens innehåll på ett sätt som väcker intresse och engagemang hos målgruppen. Finns resurser över? Gör en kampanj eller en film som sätter nytt ljus på komplexa ämnen.
- Utnyttja befintlig hemsida
Gör en webbversion av rapporten, där innehållet lyfts upp i infografik och snygg design, med klickbara sektioner som ger en överblick och möjlighet till fördjupning.
Vill ni också ge hållbarhetsrapporten ett liv bortom rapportsläppet? Det kan vi hjälpa er med! Från analys och kreativt bollplank till idé och produktion. Vi hjälper er att ta ut informationen i rapporten på ett sätt som engagerar.