Utmaning
Falu Rödfärg är en del av det svenska kulturarvet med sin röda husfärg, som kommit att bli en världskänd symbol för Sverige. 2014 firade varumärket 250 år och Falu Rödfärg ville att jubileet skulle få både nationell och internationell uppmärksamhet. Detta för att kunna visa upp varumärkets visionära sida såväl som historiska betydelse.
Strategi & taktik
För att göra en nationell angelägenhet internationellt uppmärksammad fann vi en kontext som kändes relevant för människor världen över och som kunde integreras med jubileet. Vi samarbetade med konstnären Mikael Genberg – känd för sina installationer där den röda stugan med vita knutar är verkens nyckelobjekt. När finanskrisen slog till 2008 blev han tvungen att lägga sitt mest storslagna projekt på is – att tillsammans med den svenska rymdeliten sätta en ikonisk röd stuga på månen med hjälp av toppskiktet av svensk politik och näringsliv.
Under 2014 var crowdfunding på stark frammarsch och denna digitala revolution
öppnade upp för nya möjligheter att finansiera projekt. Vi såg det som en möjlighet att återuppliva Månhuset och samtidigt demokratisera rymden – som hittills enbart varit tillgänglig för miljardärer och stater.
Kampanjen gick ut på att hjälpa Genberg att nå ut globalt för att tillsammans med Falu Rödfärg sätta världens första konstverk på månen. Med på projektet var även amerikanska rymdbolaget Astrobiotics och kända rymdambassadörer som Christer Fuglesang. Månhuset blev direkt en världsnyhet och har fått stort utrymme i både svenska såväl som internationella nyckelmedier på samtliga kontinenter.