EEAT – Så bygger du trovärdighet på Google

För att kunna synas på Google är det viktigare än någonsin att skapa innehåll som inte bara är SEO-optimerat, utan också är trovärdigt och användbart för användarna. Googles EEAT-modell (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) är avgörande för att bedöma och förbättra webbplatsers kvalitet.

Vad är EEAT?

EEAT står för Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Dessa fyra pelare används av Google för att bedöma kvaliteten på innehåll och webbplatser, där fokus är att kunna prioritera bort sajter av låg kvalitet som inte tillför något för deras användare. Ursprungligen lanserades modellen som EAT, men 2022 lades ett extra ”E” för Erfarenhet till för att betona vikten av förstahandserfarenhet.

Vad står EEAT för?

  1. Erfarenhet (Experience):
    Värderar personlig erfarenhet av ämnet. Visas genom användargenererade recensioner, personliga berättelser och demonstrationer.
  2. Expertis (Expertise):
     Handlar om kunskap och skicklighet inom ett specifikt ämne. Kan stärkas genom att anlita experter och publicera välgrundade artiklar med tydliga källor.
  3. Auktoritet (Authoritativeness):
    Avser erkännande och respekt inom ämnesområdet. Byggs genom omnämnanden och länkar från respekterade webbplatser, exempelvis genom att jobba med Digital PR.
  4. Trovärdighet (Trustworthiness):
    Handlar om pålitlighet och integritet. Förbättras genom att använda HTTPS, visa tydlig kontaktinformation och länka till pålitliga källor.

Varför är EEAT viktigt?

EEAT är ett mätvärde som hjälper Google sålla bort spamsajter och oseriösa aktörer. Google har i perioder haft problem med att sajter med innehåll som enbart skrivits för SEOns skull har rankat högt, och att de skapar en dålig upplevelse för deras besökare. Därför har de haft flera core updates som ämnat sålla bort spamsajter, och de har sedan några år också satsat på EEAT. Något förkortat kan man säga att EEAT är Googles sätt att se om du är ett seriöst företag eller en spammig sajt som bara vill lura folk på pengar.

YMYL (Your Money or Your Life)

YMYL, eller ”Your Money or Your Life”, är en kategori av ämnen som Google anser kan påverka användarnas hälsa, ekonomiska stabilitet eller säkerhet. Webbplatser inom vårdsektorn (kliniker, apotek etc.) och ekonomiska sektorn (banker, försäkringar etc.) faller ofta inom denna kategori. För dessa webbplatser är EEAT särskilt viktigt eftersom Google ställer högre krav på deras trovärdighet och pålitlighet. Innehåll som rör medicinsk rådgivning eller finansiella beslut måste vara skrivet av experter med verifierad erfarenhet och auktoritet. Detta hjälper till att skydda användarna från skadlig eller missledande information som kan ha allvarliga konsekvenser.

För sajter inom YMYL-området kan därför EEAT bli något som blockerar ranking om Google inte uppfattar dem som trovärdiga eller inte kan förstå att ni är ett seriöst företag. Därför bör Life Science-bolag och bolag som satsar på finansiell kommunikation bör även se över sin SEO-strategi.

Hur man kan förbättra sin EEAT?

För att kunna förbättra sin EEAT måste titta på alla de områden som det innefattar. En del saker är OnPage eller content SEO, medans andra handlar om hur man syns på andra ställen på webben. Du kan också behöva jobba med att göra identiteten för ditt företag tydligare. Många av dessa områden överlappar varandra, men de är alla viktiga för att du ska kunna förbättra din EEAT.

Förbättra erfarenhet

Detta kan du göra genom att tydligare visa din erfarenhet. Det kan vara att visa att ert företag funnits länge, eller att ni har erfarenhet av branschen. Det kan också vara att visa att ni har kunskap om det ni säljer eller att ni inhämtat den erfarenheten genom användarrecensioner.

Demonstrera expertis

Använd experter för att skapa eller faktagranska innehåll och publicera detaljerade artiklar. Välj era experter med omsorg, de ska vara kunniga inom sitt område och det ska också kunna hittas lätt. Det kan exempelvis vara att de skrivit vetenskapliga artiklar eller synts i andra sammanhang som expert. Detta är särskilt viktigt för er som agerar inom YMYL-området.

Bygg auktoritet

Försök uppmuntra positiva omnämningar och länkar från andra respekterade webbplatser. Be samarbetspartners att nämna er på sin sajt eller länka till er. Delta i branschsamtal eller relevanta poddar. Satsa på digital PR

Förstärk trovärdighet

Använd HTTPS istället för HTTP. Visa alltid tydlig kontaktinformation om ert företag, och var transparent med källor och avsikter. När ni väljer källor är det extra viktigt att ni väljer trovärdiga källor. Håll också koll på er länkprofil över tid, det händer att sajter säljs till nya företag och byggs om. Då kan er trovärdiga källa helt plötsligt inte vara lika positiv.

Några tips för EEAT

För många bolag kan EEAT vara bromsklossen som förhindrar att man kommer vidare i sin digitala synlighet. Därför bör man alltid titta på detta område när man jobbar med sin SEO. Det kan kännas stort och svårt, och det kan kräva krafttag, men det är egentligen inte så orimligt ur Googles synvinkel. Google vill visa innehåll och företag av hög kvalitet, och därför ska man också kunna möta den standarden. Här är några tips för dig som vill komma igång med er EEAT:

  • Läs Googles ”Search Quality Evaluator Guidelines” för att förstå kvalitetsbedömare och vad de letar efter.
  • Skapa innehåll som överträffar konkurrenternas genom att inkludera bilder, videor och tydliga struktureringar. Tänk ”people  first”, men släpp inte er content SEO heller.
  • Sprid din kunskap genom PR-strategier och få positiva omnämnanden i auktoritativa källor.
  • Hantera negativa omdömen och sätt strategier för att uppmuntra nöjda kunder att lämna omdömen.
  • Hantera de kriser ni möter, och lyssna på kritik på en gång och bemöt den.
  • Undvik helt automatiserat innehåll som inte är granskat av mänskliga experter och fokusera på att skapa engagerande och informativt innehåll.

Genom att följa riktlinjerna för EEAT och fokusera på att skapa värdefullt, trovärdigt och användarcentrerat innehåll kan webbplatser förbättra sina EEAT-signaler och potentiellt förbättra sina placeringar i Googles sökresultat. EEAT handlar inte bara om att ranka högt, utan syftar även till att bygga förtroende och auktoritet i en tid där trovärdighet är nyckeln till framgång. Därför är EEAT ett område som har ytterligare värden, det kan hjälpa dig locka kunder och driva ditt bolag frammåt.

SEO är ett område som samspelar med många andra strategier och färdigheter. Därför behöver man ta hänsyn både till vad som är bäst för din SEO och för ditt bolag i helhet.

Fler artiklar

Gör dig redo för års- och hållbarhetsrapporternas säsong

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max