Content SEO
Vad är content SEO?
SEO består av olika delar; content SEO och tekniskt SEO, och även länkbygge och digital PR. Tillsammans utgör de en viktig del för att din webbplats ska synas i sökresultat.
Teknisk SEO lägger grunden för att Google ska kunna läsa din webbplats på bästa sätt, medan Content SEO handlar om själva innehållet på din webbplats så att Google förstår vad den handlar om.
Det är viktigt att ditt innehåll möter din målgrupps sökintresse så att din webbplats hamnar i relevanta sökresultat. Genom att SEO optimera din webbplats innehåll kan du därför nå ut till en större målgrupp inom olika köpstadier.
Hur hjälper Rippler med content SEO?
På Rippler arbetar vi nära kunden för att identifiera din hemsidas SEO behov och för att skapa anpassade content SEO strategier för att nå dina mål effektivt.
Vi diskuterar kundens prioriteringar och företagsmål. Vi inleder alltid med en sökordsanalys för att förstå vad för sökord kundens innehåll bör optimeras för. En sökordsanalys inkluderar att identifiera vad webbplatsen rankar för i nuläget, och nya relevanta sökord. För att förstå hur SEO-landskapet ser ut gör vi även en konkurrensanalys. Detta lägger grunden för hur webbplatsens innehåll bör optimeras.
Vad optimerar Rippler inom content SEO?
Sökordsanalysen informerar oss om existerande sidor som bör optimeras, samt nya sidor och innehåll som bör skapas. Optimeringar inkluderar specifika SEO element som är viktigt för att Google lättare ska förstå sidan, och öka möjligheten att ranka för önskvärda sökord. SEO-elementen inkluderar:
- Copy & text
- META
- Ankartexter & interna länkar
- Rubriker
- Menyer
SEO optimerade artiklar
SEO-optimerade artiklar är innehåll som är skrivet med hänsyn till sökmotorer men även fokuserar på användarens behov. Ditt innehåll ger en möjlighet att fånga nya kunder som är intresserade av vad ert företag erbjuder. De kan därför hjälpa att driva konverteringar och försäljning. SEO-artiklar möter användare i en utforskande fas, som söker information och svar på sina frågor. Denna fas handlar om att förse användarna med värdefull information för att fånga deras intresse och leda dem vidare i säljtunneln där de överväger era produkter/tjänster och därefter potentiellt tar ett beslut.
SEO content plan
- Identifiera sökord och ämnen som har potential att driva relevanta organisk trafik Innehåll ska vara anpassat för Google, men det ska även vara hjälpsamt och svara på frågor användare söker på. För att förstå dess trafikpotential använd dig av verktyg som Ahrefs och Semrush. Här söker du på breda sökordstermer och relaterade sökordstermer . Verktygen visar om sökorden har sökvolym och trafik potential.
- Vad för ämnen är relevanta och värdefulla Se över ämnen som är relevanta och i linje med den livsstil era produkter och tjänster är associerade med. Vad för ämnen är relevanta, samt passar in för att inkludera och pitcha er produkt inom.
- Analysera konkurrensen för sökord Det finns verktyg som visar hur stor konkurrensen är för vissa sökord.
- Analysera sökintresse – “Search intent” Sökord kan ha olika betydelse och avsikt. Se över vad de sökord du identifierat faktiskt ger för resultat i Google. Vi vill se till att vi möter rätt och relevant sökintresse. Detta kommer hjälpa med konverteringar.
- Content gaps. Vad saknas bland ert innehåll? Vad för sökord rankar konkurrenter för som även ni borde ranka för. Även sökverktyg som Ahrefs kan hjälpa er med detta.
- Skapa högkvalitativt innehåll och se till att uppdatera det regelbundet När du väl har identifierat dina sökord, se till att skapa innehåll som är kvalitativt, och skriven av en författare med rätt expertis. Det är även viktigt att det innehåll du producerar faktiskt är “sökfokuserat”, korrekt och hjälpsamt för läsaren.
Varför är content SEO viktigt?
Content SEO är en stor del av SEO och fokuserar specifikt på att optimera och förbättra webbplatsens innehåll. Tillsammans med andra aspekter av SEO, som teknisk SEO och länkbygge, hjälper du webbplatsen att attrahera relevant organisk trafik. Content SEO är en viktig komponent för att skapa en meningsfull och engagerande webbplats som attraherar besökare och ökar konverteringar.