TikTok har förändrat sättet vi konsumerar både innehåll och sociala medier på. Det rörliga innehållet dominerar de digitala plattformarna och vi tycks inte kunna scrolla oss trötta på ett oändligt feed av content. För den som vill nå sin målgrupp blir videoinnehåll därför allt viktigare. Bäst funkar korta klipp, gärna under en minut. Det är ett faktum som inte undgått jättarna med de största plattformarna, och därför dominerar det korta klippet allt ifrån sociala medier till streamingtjänster som Netflix och Spotify.
Våra hjärtan verkar klappa extra hårt för rörligt innehåll. Inte konstigt att YouTube är världens näst mest besökta webbsida, eller att video stod för hela 65 procent av all internettrafik under 2022. Faktum är att videostreamingjätten Netflix, tillsammans med Google, står för nästan hälften av hela världens samlade internettrafik. Vi ❤️ rörligt, helt enkelt.
Sedan TikTok vuxit i popularitet har sättet vi tar del av rörligt innehåll förändrats i grunden. Nu ska klippen vara korta, allra helst mellan 21–34 sekunder (!), och spela målgruppen och plattformen rätt i händerna. För den som vill ha bang for the bucks gäller det att skippa långa företagsklipp i liggande format, och i stället skapa kort autentiskt innehåll i stående format (ja, det är verkligen en viktig detalj) som ger målgruppen ett sådant värde att scrollfingret stannar upp – åtminstone i 20 sekunder.
Vad är grejen med TikTok?
På TikTok scrollar sig användaren genom ett oändligt feed av, mestadels korta, klipp där sylvassa algoritmer ger användaren en hyperpersonlig upplevelse. TikTok har användarna i ett chokehold. Inte konstigt att allt ifrån YouTube och Meta-jättarna Instagram och Facebook, till streaminggiganterna Netflix och Spotify, snabbt behövt anpassa sina egna kanaler utifrån de nya premisserna. Under 2021 gick Instagram ut och deklarerade att de inte längre är en app för att dela bilder. Då skrotades också de horisontellt liggande videorna på IGTV, till förmån för Instagram Reels vertikala flöde av korta klipp, som precis som på TikTok, tillåter ett sömlöst och evighetslångt scrollande.
På TikTok är innehållet viktigare än enorma följarskaror, vilket införlivas i en i TikTok-flödet vanlig kommentar; trusting the algorithms to bring me back. Och det är här trender skapas.
För den som vill lyckas på TikTok gäller det att ha koll på algoritmerna, att skippa corporate bullshit till förmån för plattformens lingo, och att ha koll på vad som trendar hos målgruppen.
Det är TikToks värld - vi befinner oss bara i den
Instagram är långt ifrån ensam om att behöva tänka om sedan TikToks popularitet har fortsatt nå nya höjder. Webbjätten YouTube lanserade 2022 YouTube Shorts – ett scrollvänligt feed av korta klipp med en maxlängd på 60 sekunder. I ett offensivt försök att locka över användarna från TikTok till YouTube Shorts, har de också gjort det enklare för kreatörerna att tjäna pengar på sitt innehåll.
Men inte bara på sociala medier märks det att TikTok introducerat helt nya sätt för oss att konsumera innehåll på. Förra året introducerade Netflix ”Fast Laugh”, deras egen version av korta klipp i en scrollande feed. I dagarna presenterade även Spotify, den största streamingtjänsten för musik, att de adderar mer video. Hur? Ja du gissade självklart rätt – i ett scrollande feed à la TikTok.
Vill du satsa på rörligt 2023?
Då är du inte ensam! Rörligt innehåll blir allt viktigare för dig som vill växa din affär, bygga förtroende hos målgruppen och stärka ditt varumärke. Tycker du det låter jobbigt med superkorta klipp, vertikala feeds, många plattformar och snåriga algoritmer? Lugn, vi hjälper dig! Kontakta någon av våra experter idag.
Hedda Törnquist
Kommunikationskonsult