Varumärkespositionering och produktlansering

Utmaning

BioGaia är innovativt hälsoföretag och världsledande inom kosttillskott med probiotika. Trots att det är ett svenskt företag var närvaron på svenska marknaden mycket låg när vi 2018 fick i uppdrag att lansera och positionera företagets premiumprodukt BioGaia Protectis.

Vårt uppdrag var att positionera varumärket och skapa medvetenhet kring en produkt, där regelverket inte tillåter kommunikation som anspelar på produktens fördelar och där några få konkurrerande produkter redan hade ett starkt grepp om marknaden med målgrupper (slutkonsumenter och distributörer) som är ytterst lojala.

Strategi & taktik

Begränsade av att inte kunna lyfta produktens funktion och verkan, valde vi att ta ett ägarskap kring området mage och probiotika. Med syftet att uppmärksamma och skapa debatt kring maghälsan i Sverige, och därigenom skapa medvetenhet och igenkänning kring varumärket BioGaia Protectis. Målet var också att få distributörer att ta in produkten och successivt få fart på försäljningen och erövra marknadsandelar.

Lösning

Vi utförde undersökningar som gav flertalet pr-uttag, samt gjorde en bok; Lilla magboken – en guide till bättre maghälsa, för att betona betydelsen av att ta hand om magen för hela kroppens välmående och hur då intag av probiotika kan spela en viktig roll.

Löpande inlägg på sociala medier om senaste nytt inom mage/tarm, samt sponsorannsonering genererade en följarskara av potentiella köpare. Följare som sen kunde bearbetas vidare med mer produktrelaterade inlägg.

Parallellt kreerade vi fram och producerade reklamfilmer, radioreklam, annonskampanjer, såväl digitala som print, samt storbild i Stockholmsregionen. Detta i kombination med löpande annonskampanjer på sociala medier och Youtube.

Ytterligare viktiga insatser var närvaron på relevanta mässor och seminarier. Samarbeten initierades med lämpliga ambassadörer så som näringsforskaren Magnus Nylander och f.d. världsmästaren Martin Lidberg, samt influencers som till exempel Rachel Brathen (YogaGirl).

BioGaia Protectis klättrade snabbt till att bli det 3:e mest kända kosttillskottet med probiotika.

Fler case

Kampanj för allas rätt att uppleva världen

Kunskapshub för att minska unga kvinnors kunskapslucka kring hormoner

Ett PR-projekt som inspirerar till dialog och motverkar stereotypa synsätt