Införandet av CSRD innebär mycket nytt. Med allt ifrån nya processer för inhämtning av data till ny struktur för årsredovisningen och utökat ansvar för styrelsen så är det inte konstigt att fokuset hos hållbarhets- och kommunikationsteamen hamnar på rapportering. Budget och resurser går åt till att försöka förstå och säkerställa att redovisningen uppfyller alla lagkrav, men i allt detta är det viktigt att komma ihåg att rapportering inte är samma sak som kommunikation.
Det är klart att det finns en koppling mellan hållbarhetsrapportering och kommunikation. Kommunikationen måste bygga på den data som tas fram i redovisningen, och CSRD:s grundpelare, den dubbla väsentlighetsanalysen, ger mycket information kring vilka ämnen dina målgrupper vill höra mer om och vilka ämnen som det behövs utbildas kring. I grund och botten är dock rapportering och kommunikation två helt olika saker.
Företag offentliggör information, rapporterar eller redovisar, för att det är ett krav eller en förväntan – finansiella rapporter, väsentliga händelser, jämställdhetsanalys, koldioxidredovisning och så vidare. Kommunikation, å andra sidan, syftar till att uppnå specifika mål – attrahera fler och bättre talanger, få fler kunder att välja ens produkter eller investerare att investera i företaget.
Framgångsrik kommunikation sätter rapporteringen i ett sammanhang och bidrar med insikter. Den förvandlar information till budskap som etablerar och förstärker en medvetenhet hos människor, oavsett om det är kunder, anställda, investerare eller långivare.
Hållbarhetskommunikation skiljer sig inte åt från ”vanlig” kommunikation. Det är i grunden samma byggstenar som behövs för att kommunicera effektivt:
– En enkel, tydlig och väl underbyggd berättelse om företagets väsentliga frågor.
– Trycktestade budskap om takten i och begränsningarna för hur företagets hållbarhetsarbete utvecklas.
– En kanalstrategi som säkerställer att kommunikationen når ut på ett effektivt och träffsäkert sätt.
– Utbildade talespersoner på alla nivåer, särskilt i toppen.
Rapportering är avgörande och väldigt viktigt, det är en pusselbit i att bygga en hållbar framtid. För företag som vill bygga sitt varumärke är det dock av största vikt att inte förväxla offentliggörande och publicering av rapporter med genomtänk och konsekvent kommunikation.

- Projektledare & rådgivare
- Finansiell kommunikation, Hållbarhet, Strategi