Även om digitala kanaler och sociala medier har sina begränsningar i tilltal, textmängd och layout finns det några gemensamma nämnare att utgå från när ni tar fram eller ser över företagets digitala kommunikationsstrategi för att optimera era möjligheter inför hösten.
- Gör hemläxan först
Vad är syftet med kommunikationen? Oavsett om det handlar om ett enstaka inlägg på Instagram eller ett nyhetsbrev är frågan helt avgörande att lyfta och konkretisera i ett första skede. Är målsättningen att stärka relationen till kunder genom att inspirera och informera? Vill du uppmana till köp, initiera nya affärer, få varumärkesspridning eller öka trafiken till er sajt? Ibland är det spontana svaret ”all of the above”, men se till att fokusera på ett mål i taget för varje insats, för att nå bäst resultat och få mest utdelning för din investering.
- Lär känna din målgrupp
När du vet vad ni vill uppnå, fråga dig själv vilken er målgrupp är och hur de beter sig. Vilka behov har de som du vill kommunicera en lösning till, och hur ska det uttryckas i tal eller skrift? En yngre målgrupp kan till exempel ofta svara mer positivt på rörligt material än löpande text, något som inte minst TikToks succéer visar på. Men var alltid flexibel och lyhörd – var uppmärksam på om och när dina kunders behov eller beteende förändras.
- Välj rätt kanaler
Vilka kanaler är rätt för ert budskap? Var befinner sig er målgrupp? Nu när ni har ett tydligt syfte med kommunikationen, och en målgrupp som du känner utan och innan, blir det mycket lättare att välja kanaler och rikta innehållet rätt. Slösa inte tid eller pengar på att publicera innehåll på plattformar där ditt budskap försvinner utan att ge önskvärd effekt.
- Tydligt tilltal
Fatta dig kort och säg det ni vill ha sagt på ett sätt som tilltalar er målgrupp. Är det en sammanfattning av en delårsrapport för ett börsnoterat företag kanske inte emojis är rätt väg, medan det för andra kunder är helt rätt tonalitet. Ett enkelt språk utan omskrivningar räcker oftast långt i alla lägen.
- Missa inte det viktigaste
En call to action, eller CTA som det ofta förkortas, är det som berättar för kunden vad du vill att den ska göra. ”Läs vidare”, ”Köp nu”, ”Kontakta oss” – välj den CTA som passar ditt syfte bäst. Håll kunden i handen, led den rätt och berätta vad den ska göra härnäst.
Bonustips: Få ner allt på papper! (jo, du läste rätt – papper)
Genom att följa dessa 5 tips skapar du en grund för hur du ska lyckas med er kommunikation digitalt. För att fullfölja strategin i praktiken är det viktigt att få ner den på papper – på så sätt kan hela organisationen ta del av planen. Sammanfatta vad du har kommit fram till och se till att informationen omvandlas till tydligt förankrade beslut. Det gör att ni håller ihop er kommunikation och ser till att den helt går i linje med organisationens övergripande mål.
Vill du ha hjälp med att ta fram eller förbättra er digitala kommunikationsstrategi, eller funderar du på hur ni kan effektivisera den digitala kommunikationen på bästa sätt?
Hör av dig till emma@rippler.se eller robin@rippler.se så hjälper vi dig vidare.