Storytelling handlar i grund och botten om konsten att berätta en bra historia. Med en befolkning vars koncentrationsspann succesivt minskar är det viktigt att se till att ert företag väcker intresse och läggs på minnet hos sin målgrupp. Det är såklart lättare sagt än gjort men det finns faktiskt några konkreta tips och råd kring hur man kan använda sig av storytelling för att stärka sitt varumärke och lyckas med historieberättandet.
Vad betyder storytelling?
Till att börja med så underlättar det att förstå vad begreppet storytelling faktiskt handlar om. Storytelling betyder rätt och slätt historieberättande och är en varumärkesstrategi som innebär att man genom berättelser och ett visst narrativ kommunicerar företagets värderingar, kultur och historia till sin målgrupp. På svenska kan storytelling beskrivas som strategiskt berättande. Det handlar i grunden om att hitta och skapa sin ”brand story”. Genom corporate storytelling kan man alltså knyta an till sin målgrupp och humanisera företaget så att kunder kan bilda sig en relation till det. Dessutom kan man även skapa en viss kultur bland de anställda och få dem att knyta starkare band till företaget de jobbar på. Volvo, IKEA och MAX är tre kända exempel på företag som använder sig av storytelling.
Underskatta inte en bra historia
Experimentet Significant Objects är ett exempel på hur en bra historia kan höja värdet på något. Forskarna Rob Walker och Joshua Glenn ville testa om en historia kunde öka ett föremåls värde. De köpte därför 100 föremål på en loppmarknad för max 2 dollar styck och sedan fick olika författare hitta på en historia till varje föremål. De olika föremålen auktionerades därefter ut via eBay, tillsammans med sin berättelse, och föremålens värde ökade med 2700 procent och en nettointäkt på 3,6 miljoner dollar. På samma sätt som storytelling gjorde föremålen mer intressanta kan man också använda storytelling för att öka ett företags popularitet.
Förstå din målgrupp
För att veta vad som är viktigt att fokusera på i er varumärkeshistoria är det bra att kartlägga vad målgruppen tycker är viktigt och intressant. Man bör dock aldrig ljuga eller hitta på bara för att få det att låta bra, sådant har en tendens komma till ytan senare. Man kan däremot välja att lyfta fram vissa saker mer och andra mindre, men vad man väljer att lyfta med sin storytelling bör alltså vara sådant som intresserar och engagerar målgruppen man vill nå.
En unik vinkel
Lyckad storytelling beskriver ofta något unikt. Där gäller det också att veta vilka delar i sin berättelse som bör lyftas fram. Innehåller företagets historik något som sticker ut från mängden, är speciellt eller uppseendeväckande på ett positivt sätt är det sådant man ska lyfta fram. Detta för att det skapar en bild av att företaget faktiskt är annorlunda jämfört med konkurrenterna och det bidrar även till att skapa ett PR-värde. Till exempel pratar MAX ofta om att de är ”Sveriges äldsta hamburgerkedja” – en unik vinkel som gör att de sticker ut.
Skapa en kärnberättelse
När man använder sig av corporate storytelling för att bygga sin företagsidentitet bör man se till att först skapa en kärnberättelse att utgå från. Den ska innehålla de viktigaste delarna av företagets historia och inte vara för lång eller krånglig. En tumregel är att alla som jobbar på företaget ska kunna komma ihåg och återge kärnhistorien om sin arbetsplats. Anställda, kunder och intressenter ska alla kunna förstå och ta till sig den utan svårigheter. Utifrån kärnberättelsen kan man sedan brodera ut historien och berätta mer ingående om olika delar, så som viktiga personer, händelser eller värderingar.
Karaktärer i storytelling
För att målgruppen ska kunna känna anknytning till företaget är det bra att framhäva personer som varit viktiga för företaget under dess historia. Det kan vara nutida personer eller historiska, det ger en mänsklig touch oavsett och visar att företaget inte bara är en opersonlig institution utan något som skapats och byggts av verkliga människor med en vision. I en doktorsavhandling från Uppsala universitet beskrivs det hur företag även kan dra nytta av att ha en personlig berättare som framför dess historia. Ett sådant exempel är Apples grundare, Steve Jobs. Att han som startade företaget berättar dess historia bidrar såklart till trovärdigheten, sen så var det ju även till stor hjälp att Steve Jobs själv var duktig på storytelling.
Glöm inte det visuella i storytelling
För att styrka sin berättelse är bilder och visuellt material ett bra och användbart tillägg. Självklart ökar trovärdigheten i berättelsen om det finns bilder eller rörligt som visar de människor och platser som nämns. Dessutom innebär visuellt material att en historia är lättare att ta till sig och förstå sig på. Så glöm inte bort att det visuella är minst lika viktigt när det kommer till storytelling.
Tänk storytelling i allt
När man har sin brand story på plats, det vill säga berättelsen om företaget, dess historia, visioner och mål, så är det bra att börja inkorporera storytelling i de dagliga delarna av verksamheten. Då handlar det inte lika mycket om er brand story, även om den ska avspegla sig i värderingarna och visionerna för verksamheten, utan mer om att berätta en bra historia. Till exempel kan det användas för presentationer, både för intern och extern publik. Lägg upp presentationen efter principen om storytelling. Koncentrationsspannet hos människor tycks bara minska, vilket innebär att det blir allt viktigare att kunna intressera sin publik och lyckas bibehålla det intresset.
Genom att utforma presentationer som berättelser, med till exempel konflikter, cliffhangers och karaktärer är det lättare att behålla åhörarnas intresse och dessutom lättare att komma ihåg presentationen. Det ska såklart inte verka onaturligt eller som att man tvingar in element i presentationen som egentligen inte passar in, men lyckas man planera delarna i presentationen som en berättelse kommer man få en mer engagerad publik.
Slutligen
Storytelling är alltså ett bra verktyg för att engagera och skapa en relation till sin målgrupp, både i stort och smått. Det viktigaste är att man håller sig till sanningen och lyfter fram de delar som beskriver företaget, dess värderingar och historia bäst. Man kan själv välja hur detaljerad historien ska vara och vilket budskap man vill lyfta fram.
Hjälp med storytelling?
Vi på Rippler är experter på strategisk kommunikation och kan hjälpa ditt företag att förmedla er unika historia så ni kan nå ut till och engagera er målgrupp. Kontakta oss idag så hjälper vi er!