Metadata, eller ”data om data”, är ett viktigt område som möjliggör en djupare förståelse och effektivare användning av data över olika plattformar. Från att optimera webbsidors synlighet i sökmotorer till att förbättra användarupplevelser på sociala medier, spelar metadata en avgörande roll i hur information organiseras och presenteras digitalt.
Vad är ens metadata? Vad betyder det?
Metadata, eller meta data, är en term som används för att beskriva information om data eller filer. Det är information som används för att bättre förstå, hantera och effektivt använda de filer eller data som den beskriver. Metadata kan används för alla typer av filer, men är särskilt viktigt på webben och i synnerhet för sökmotoroptimering. Genom att titta på hur det används kan man enkelt förstå vad det är för något.
Varför är metadata viktigt?
När det gäller sökmotoroptimering är metadata avgörande för att förbättra en webbplats synlighet. Avsaknaden av rätt metadata kan ha negativ påverkan på din ranking på Google. De mest betydelsefulla taggarna för SEO är ”title” och ”meta description”. Titeltaggen beskriver sidans ämne och syns i användarens webbläsarfönster samt i sökresultaten, medan meta description ger en kort sammanfattning av sidinnehållet. I exemplet nedan från en av våra artiklar ser vi att vår titel och vår meta description hjälper till att se till att presentationen av vårt innehåll blir snyggare.
Några exempel på metadata
Meta titel
Meta titel beskriver sidans innehåll eller dess namn, och ska innehålla sökordet för sidan. Kallas i många CMS-system ofta kort och gott för titel. Detta blir den klickbara länken på Google. Titel är en stark ranking-faktor för Google, och avsaknaden av sökordet i titeln kan göra att du inte alls rankar för just det sökordet.
Meta description
Meta description är en något längre förklaring som ska förklara varför användare ska klicka sig in till sajten. Meta description är inte en ranking-faktor men det hjälper till att förklara varför man ska klicka på just din länk.
Meta robots
Meta robots är instruktioner om vad och på vilket sätt olika robotar och web crawlers får se sajtens innehåll. Detta ska inte blandas ihop med robots.txt, som också kan användas för att ge crawlers instruktioner. Robots.txt är bäst för hantera hela eller stora delar av sajten (t ex en kategori), medans meta robots-taggen är bäst för enskilda sidor eller filer.
Andra exempel på metadata
Men det slutar såklart inte där, det finns många olika typer av metadata. Några andra som kan vara relevanta att hålla koll på är:
Meta viewport – Används för att förklara hur innehållet ska visas på olika typer av skärmar, exempelvis mobil eller desktop.
Meta charset – Förklarar hur olika tecken ska visas, exempelvis om sidan använder Unicode.
Som regel ska du alltid se över vilken information du lägger ut och hur de visas. En enkel sajt-sökning på din egen sajt är en bra start för att se hur du presenterar ditt företag för dina besökare. Du kan göra en sajtsökning på Google genom att skriva site:rippler.se (byt ut mot ditt eget domännamn), alltså utan http och www. Då kan du få en inblick i hur dina sidor visas.
Ska man använda meta keywords?
Det är ganska sällan man kan ge enkla svar inom SEO, men här är ett av de fallen: Svaret är nej. Meta keywords har inte använts av Google sen 2009, och därför får du inget av att lägga tid på detta. En del menar även att det kan ge en negativ effekt eftersom det ibland förekommer på spamsajter. Så skippa meta keywords.
Metadata på sociala medier
Metadata hjälper inte bara till att strukturera digital information utan underlättar även effektiv datahantering över olika plattformar. Exempelvis kan metadata även göra att dina sidor ser snyggare ut när de delas på sociala medier eftersom dessa plattformar enklare kan förstå ditt innehåll. Därför kan man felsöka sin metadata om man skulle ha problem med just det visuella vid delning till sociala medier.
Behöver du mer hjälp med metadata? Då är du välkommen att höra av dig till oss här på Rippler så hjälper vi dig komma igång.