Vad är Digital PR? Och varför påverkar det din länkstrategi?

Digital PR är en modern marknadsförings- och länkstrategi som använder digitala plattformar för att öka varumärkesmedvetenhet och stärka EEAT och SEO. Genom att skapa och sprida engagerande innehåll hjälper digital PR företag att nå ut till sin målgrupp online. Det skapar en synergi mellan varumärkesbyggande kommunikation och sökmotoroptimering, vilket är avgörande för att förbättra ett företags synlighet och ranking på internet.

Vad är skillnaden mellan digital och traditionell PR?

Många jobbar enbart med Digital PR eller traditionell PR. Vi jobbar med båda och har därför en unik utgångspunkt att svara på den här frågan. Det är lätt att tro att all traditionell PR bidrar till din digitala synlighet, men det ska man inte ta för givet. Traditionell PR har fokus att öka synligheten för ett varumärke eller en kampanj, men det finns inget uttalat fokus på att göra det på ett sätt som stärker SEO och EEAT. Det gör att man ofta går miste om synergier om man inte gör det på rätt sätt.

Det finns ett överlapp mellan traditionell och digital PR, samt med länkstrategier. Men de är inte alla samma sak. En bra länkstrategi innehåller ofta klassiskt länkbete. Det kan vara många olika sorters innehåll som funkar för detta. Och allt detta är inte vanlig PR. Det kan vara saker som guider, infosidor, verktyg och mycket mer.

En något förenklad förklaring är att Digital PR är när traditionell PR möter länkstrategier och länkbete.

Digital PR, länkstrategi och Traditionell PR diagram

Bygga länkar & synlighet med länkstrategi

Digital PR är varumärkesbyggande men man vill framförallt attrahera länkar när man jobbar med det. Därför behöver man också lägga resurser på att skapa landningssidor och innehåll som tillför ytterligare värde utöver det som redan syns i media eller på andra kanaler. Om allt kring din PR kampanj bara syns i media kommer det inte bidra till att man rankar bättre på Google. Här fallerar många PR-kampanjer som fastnat i ett föråldrat synsätt, och därför låter detta värde gå till spillo.

Vikten av outreach

Digital PR är inte bara det innehåll du skapar. Det är också hur du når ut med den. Det handlar i första hand om hur det du gör utanför din sajt stärker den digitala synligheten. Så det är inte bara teknisk SEO och content, utan även kontakt med medier och outreach-åtgärder. Det är därför en naturlig förlängning av en modern PR strategi. Och här är det verkligen en stark fördel att samköra både din traditionella PR med ditt SEO-arbete.
Men varför vill man göra allt det här? Räcker det inte att synas i media? Det beror såklart vem man frågar. Men det kan bli mycket pengar i synlighet för en liten insats om det görs på ett bra sätt. Och man slipper dubbeljobb eftersom man får ut maximalt värde av både PR och SEO-värdet.

Hur Rippler kan hjälpa dig med digital PR och länkstrategi

Vi har många års erfarenhet av både klassisk PR, kommunikation och SEO. Vi har en unik inblick i vad ditt varumärke behöver, och hur man får ut maximalt med synlighet ur det. Hos oss jobbar både digitala kommunikatörer och SEO specialister, och PR konsulter som alla kan bidra med sin unika spetskompetens.

Varför ska man satsa på sin digitala synlighet?

Det finns många aspekter som påverkar din digitala synlighet, och därför är det viktigt att samköra dina olika kampanjer och åtgärder. Då har du den bästa chansen att få synergier mellan alla områden du syns inom. För många företag är detta främmande, då många delar av affären ligger spritt på olika personer och byråer som inte vill prata med varandra. Vi är vana att jobba på detta sätt, och vi har därför som utgångspunkt att alltid föreslå det som behövs för kunden.

Kontakta oss så berättar vi mer om Digital PR, SEO och tvärfunktionell kommunikation.

Fler artiklar

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max

9 tips på hur du lyckas med din investerarkommunikation i kvartalsrapporter