Vad är Digital PR? Och varför påverkar det din länkstrategi?
Digital PR är en modern marknadsförings- och länkstrategi som använder digitala plattformar för att öka varumärkesmedvetenhet och stärka EEAT och SEO. Genom att skapa och sprida engagerande innehåll hjälper digital PR företag att nå ut till sin målgrupp online. Det skapar en synergi mellan varumärkesbyggande kommunikation och sökmotoroptimering, vilket är avgörande för att förbättra ett företags synlighet och ranking på internet.
Vad är skillnaden mellan digital och traditionell PR?
Många jobbar enbart med Digital PR eller traditionell PR. Vi jobbar med båda och har därför en unik utgångspunkt att svara på den här frågan. Det är lätt att tro att all traditionell PR bidrar till din digitala synlighet, men det ska man inte ta för givet. Traditionell PR har fokus att öka synligheten för ett varumärke eller en kampanj, men det finns inget uttalat fokus på att göra det på ett sätt som stärker SEO och EEAT. Det gör att man ofta går miste om synergier om man inte gör det på rätt sätt.
En något förenklad förklaring är att Digital PR är när traditionell PR möter länkstrategier och länkbete.
Bygga länkar & synlighet med länkstrategi
Digital PR är varumärkesbyggande men man vill framförallt attrahera länkar när man jobbar med det. Därför behöver man också lägga resurser på att skapa landningssidor och innehåll som tillför ytterligare värde utöver det som redan syns i media eller på andra kanaler. Om allt kring din PR kampanj bara syns i media kommer det inte bidra till att man rankar bättre på Google. Här fallerar många PR-kampanjer som fastnat i ett föråldrat synsätt, och därför låter detta värde gå till spillo.
Vikten av outreach
Hur Rippler kan hjälpa dig med digital PR och länkstrategi
Vi har många års erfarenhet av både klassisk PR, kommunikation och SEO. Vi har en unik inblick i vad ditt varumärke behöver, och hur man får ut maximalt med synlighet ur det. Hos oss jobbar både digitala kommunikatörer och SEO specialister, och PR konsulter som alla kan bidra med sin unika spetskompetens.
Varför ska man satsa på sin digitala synlighet?
Det finns många aspekter som påverkar din digitala synlighet, och därför är det viktigt att samköra dina olika kampanjer och åtgärder. Då har du den bästa chansen att få synergier mellan alla områden du syns inom. För många företag är detta främmande, då många delar av affären ligger spritt på olika personer och byråer som inte vill prata med varandra. Vi är vana att jobba på detta sätt, och vi har därför som utgångspunkt att alltid föreslå det som behövs för kunden.