Ramverket TNFD – Så använder du det i din kommunikation

Taskforce on Nature-Related Financial Disclosures (TNFD) är ett verktyg för företag att förstå och kommunicera sina interaktioner med naturen. Det här globala ramverket är inte bara en guide för att kartlägga miljörisker, utan också en resurs för att upptäcka hur beroenden av naturen kan omvandlas till värdefulla tillgångar. 

Naturen i fokus

Under hösten 2023 presenterades Taskforce on Nature-Related Financial Disclosures (TNFD), ett verktyg för att inkludera naturen i företags hållbarhetsarbete och kommunikation. Med detta globala ramverk erbjuder TNFD ett verktyg för företag och finansiella institutioner att inte bara kartlägga sina risker och beroenden av naturen, utan också att se potentialen i den. 

Ramverket inkluderar 14 olika punkter som täcker allt från styrning och strategi till riskhantering och mätning av påverkan, med syftet att stödja en förändring av de globala finansiella flödena från natur-negativa till natur-positiva utfall, i linje med globala ramverk för biologisk mångfald.

TNFD & TCFD

TNFD är inte bara en uppföljare till TCFD (Task Force on Climate-Related Financial Disclosures) utan också en utvidgning som speglar den ökande förståelsen för att biologisk mångfald, ekosystem och naturen är kritiska för långsiktig ekonomisk hållbarhet.

Så använder du TNFD

Identifiera dina beroenden

Var börjar man? Börja med att identifiera hur din verksamhet är beroende av naturen; land, hav, sötvatten och atmosfär. Kanske är ni beroende av ett visst material eller stora mängder vatten, eller har investeringar i naturkänsliga verksamheter eller platser? Ett beroende kan skilja sig mycket från den faktiska verksamhetens processer.

Bedöm riskerna

Vad riskerar ni att förlora? Hur riskerar ni att påverkas? Och hur kan ni förvandla dessa risker till affärsmöjligheter? TNFD ger dig ramverket att inte bara se riskerna utan också att agera proaktivt. Kanske dyker nya affärsmöjligheter upp?

Kommunicera öppet

Använd TNFD:s 14 punkter som en berättelsestruktur. Berätta för era intressenter hur ni styr, utvecklar strategier, hanterar risker och mäter framgångar relaterade till naturen. Det är en berättelse värd att berätta. Man behöver inte inkludera alla punkter på en gång, börja med de som känns enklast och låt arbetet utveckla sig.

Gå från ord till handling

TNFD handlar om att göra verklig skillnad. Visa hur ditt företag bidrar prostivt till naturen genom praktiska exempel och initiativ. Naturen, och era kunder, kommer tacka er!

Från risk till möjlighet

Se TNFD som en guide som kan navigera er i den komplexa världen av naturberoenden och risker. Genom att integrera detta i hållbarhetskommunikationen visar man inte bara att ens företag bryr sig om planeten, man blir också redo att leda förändringen mot en mer hållbar framtid. TNFD är mer än bara ett sätt att undvika risker; det är en chans att skina som en ledstjärna för hållbarhet i näringslivet. En win-win-situation för både planeten och er PR.

Är du redo att ta din företags hållbarhetskommunikation till en ny nivå?

Fler artiklar

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max

9 tips på hur du lyckas med din investerarkommunikation i kvartalsrapporter