Utmaning
Si:s uppdrag är att marknadsföra Sverige utomlands, detta b.la genom att visa upp svensk innovation på svenska ambassader ute i världen. Ripplers uppdrag var att ta fram ett toolkit på temat ”nästa generations resor och transporter” för att visa vad Sverige har att erbjuda inom området. Viktigt var att utställningen lockade ambassaderna till användning samt att den tilltalade ett brett spann av besökare.
Strategi och taktik
Hur visar vi bäst upp svensk innovationsförmåga och nästa generations mobilitet? Genom att använda oss av framtidens kommunikationsverktyg och nyttja den digitala kraft som finns bland de samverkansprojekt, företag och organisationer som ligger i framkant. Med en digital grund skapade vi en interaktiv utställning, med VR- och AR-upplevelser, som talade sitt tydliga språk – Sverige sitter på nycklarna till framtidens hållbara mobilitet.
Lösning
Vi skapade en interaktiv Sverigekarta som blev utställningens ramverk. Genom den kunde besökare själva, med sina mobiltelefoner eller devices från ambassaderna, grotta ner sig i allt från svenska samverkansprojekt, start-ups, delningsekonomi och lösningar kopplat till industri och privatperson.
Utöver dessa enheter och en digital utställning gjordes mer traditionella uttag såsom broschyr, utställningsmaterial (ex pannåer, affischer, klistermärken), stöd till sociala medier, samt seminarieunderlag som inbjudningskort, seminarieämnen och presentation.
Rippler stod för konceptualisering, projektledning och innehåll såsom AD, illustration, copy och text kopplat till samtliga enheter.