I en värld där våra inkorgar är fulla av mejl och mängder med information är konsten att skapa ett engagerande och lockande nyhetsbrev en ovärderlig färdighet. Men för att nyhetsbrevet ska gripa tag i läsaren kan du inte hejdlöst fylla ditt nyhetsbrev med ointressant spam. Det krävs lite baktanke och strategi för att få till ett vasst utskick. Här har du därför några avgörande steg som kommer göra dig till ett proffs på nolltid!
Ett tydligt syfte
Ett nyhetsbrev ska vara ett verktyg för att bygga och underhålla relationer, inte bara för att sälja. Innan du börjar skapa nyhetsbrevet måste du därför definiera ditt syfte och komma underfund med vad som ska ingå, vad är det du vill förmedla till din målgrupp? Genom att ha en tydlig målsättning skapar ni en bra struktur av hur ert nyhetsbrev ska se ut och vad det ska innehålla, vilket naturligt leder till att syftet kommer att genomsyra allt material.
Det viktigaste först
När det är dags att börja skapa sitt nyhetsbrev är det viktigt att ta fram en intresseväckande titel och en engagerande ingress för att locka in läsaren och få dem att vilja läsa vidare. Sammanfatta kärnan av det du vill få sagt redan i inledningen och berätta vad som är intressant med texten. Det underlättar för läsarna att slippa klura på det när de kanske står i valet och kvalet om huruvida de ska klicka sig vidare i nyhetsbrevet eller inte – berätta vad du vill få sagt.
Lättläst och snyggt
Rent visuellt är det bra om texten främst är lättläst och behaglig att scrolla igenom. Det är enkelt att bryta upp mastiga stycken med punktlistor, bilder eller länkar för att hänvisa till vidare läsning. Detta ökar användarupplevelsen och gör läsaren mer benägen att läsa vidare eftersom texten inte upplevs lika tung och trist när man lägger blicken på den.
Regelbundenhet
För att lyckas med ett nyhetsbrev måste det finnas kontinuitet i hur ofta det publiceras. Detta för att ge läsarna förväntningar om när nyhetsbrevet kommer ut, och för att det även underlättar för er planering av innehåll. Det kan också vara intresseväckande att ha återkommande koncept i varje utgåva, exempelvis era kommande evenemang, månadens höjdpunkt, erbjudanden och lanseringar eller varför inte en FAQ?
Variation
För att läsarna ska bli återkommande måste ni även kunna erbjuda en variation i innehållet och skapa intressant material som inte upprepas i varenda upplaga. Detta leder automatiskt till att ni för varje upplaga istället förser era läsare med värdefullt och spännande innehåll som ger dem en anledning till att prenumerera – självklart vill de inte missa allt nytt. Se till att dina läsare ser fram emot nästa utskick! Då blir det en naturlig del av din digitala marknadsföringsstrategi.