Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.
Nu är det 18 år sedan Rippler grundades, hur känns det att byrån fyller myndig?
– Det har varit en lång, rolig och intressant resa där jag tycker att vi nu verkligen har hittat en egen nisch i branschen, så det är ett nöjsamt sammanträffande att vi också fyller 18.
Hur startades Rippler, har du någon rolig anekdot från den tiden?
– Jag tillsammans med min vän, och på den tiden kollega, Åsa Wilde ville ta våra erfarenheter inom marknadsföring och PR och skapa något eget. Vi hade en ambition om att hitta någon spännande innovation att starta bolag kring. Bland annat var vi nere i Göteborg och träffade forskare som höll på med Gore-Tex material.
– Samtidigt konsultade vi som kommunikationskonsulter för att få ihop till en lön, vilket ledde till att vi startade Goodiebag – som idag är Rippler.
Vad är Ripplers framgångsrecept för att ha tuffat på i en bransch som påverkas mycket av externa faktorer?
– Som exempel var Rippler tidiga på hållbarhetsspåret, vi var intresserade av området redan innan hållbarhetsexperter var kopplat till kommunikation och såg både möjligheter och mervärde i det.
Finns det något du är extra stolt över?
– Jag är stolt över att vi aldrig varit rädda för att tänka nytt och testa, och i 80% av fallen har det fungerat bra. Om jag ska nämna något personligt case så är det ett arbete jag gjorde tillsammans med Stockholms stadsmission och Fotografiska.
Hur ser du på framtiden? Vad är nästa steg?
Något du vill tillägga?
– Det är inte jag, utan medarbetarna som gör byrån.
Tack för intervjun, Kattis!
Vill du veta mer om oss på Rippler? Eller kanske bara snacka kommunikation och PR? Hör av dig så berättar vi mer.