Rippler NEWS & trendspaning!

NÅGRA RADER FRÅN RIPPLER

Förra veckan började gatorna i Stockholm äntligen sopas rena från allt grus, ett äkta vårtecken i all sin enkelhet. I omvärlden har händelserna inte låtit vänta på sig. Det har som alltid hänt mycket – händelser som engagerar, skapar starka känslor och debatt. Vi vill stanna upp ett ögonblick för att lyfta några höjdpunkter från mars som vi brinner lite extra för.

1 SAK ATT LÄGGA PÅ MINNET

– LOHAS, målgruppen som utgör 40% av Sveriges befolkning
Tänk bort traditionella målgruppsindelningar (kön, ålder, stad), och omfamna istället de som låter värdering och uppfattning styra köpbeslut. Lifestyle of Health and Sustainibility, LOHAS, är Sveriges snabbast växande målgrupp. Hälsa och hållbarhet är nyckelorden, att njuta utan att det sker på någon annans bekostnad. LOHAS är en köpstark målgrupp som granskar varje köp och intresserar sig för företaget precis lika mycket som för dess produkter. De är dina bästa eller värsta influencers eftersom de aktivt delar, kommenterar och diskuterar. Så här når ni dem:

1. Ta ställning för något du tror på, kommunicera ärligt och transparant
2. Skippa Green Washing och försköningar – LOHAS utbildar sig själva och läser på ordentligt, lusläser innehållsförteckningar och forskningsrön.
3. Identifiera deras intressesfärer och satsa smart på både traditionella och digitala medier.

Källor: Lohas

4 SAKER VI INSPIRERAS AV 

Inte bara internationella kvinnodagen inföll i mars, månaden belyste även kvinnans roll i historien, genom initiativet ”Women History Month”. Vi har ett lysande exempel som visar hur man med hjälp av VR-teknik kan utbilda inom ämnet. Mot bakgrunden att endast 11 procent av alla namngivna personer i amerikanska historieböcker utgör kvinnor har en ny app tagits fram – Herstory – som tar sig an problematiken. Genom att ge ett nytt perspektiv kopplat till historiska händelser, hoppas applikationen inspirera kommande generationer.

Det här tycker vi är riktigt ballt! Kolla här hur det ser ut.

What crazy can do!
Kanske har ni redan sett den, men vi tycker att den är väl värd att nämna flera gånger om. Nike sätter ord på så mycket viktigt i sin nya reklamfilm. Den är definitionen av hur content marketing kan skapa just kommunikation som berör, engagerar och väcker starka känslor hos
målgruppen. Och vi tycker att den är minst lika bra andra som tredje gången, avgör själv här.

Sweco har näringslivets mäktigaste kvinna
För 21:a året i rad utser Veckans Affärer näringslivets 125 viktigaste kvinnor. I år är vi stolta över att listan toppas av Åsa Bergman, vd och koncernchef för Sweco som vi har förmånen att få samarbeta
med. Motiveringen lyder:

”Hon styr över 15 000 medarbetare i Europas ledande företag i branschen.
Med fokus på urbanisering, digitalisering, globalisering och ökad miljömedvetenhet är det hon som leder arbetet framåt med att skapa framtidens samhälle.” Tack för det Åsa!

Källa: Veckans Affärer

Ny teknik gör internkommunikation personlig
Petter Stordalen skickade nyligen ut 3 000 personliga filmer till Nordic Choice Hotels medarbetare med hjälp av ny teknik som gör generiska meddelanden personliga. Är detta nästa stora grej för att göra ledarskap mer personligt och medarbetare mer engagerande?

Källa: Resumé

Fler artiklar

Gör dig redo för års- och hållbarhetsrapporternas säsong

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max