Rippler breddar sitt erbjudande inom Life Science genom att rekrytera Henrik Westdahl

Välkommen till Rippler, Henrik! 

Henrik kommer att ha en central roll i Ripplers erbjudande, främst inom Life Science och Public Affairs. Vi är nyfikna på att höra mer om hans breda erfarenhet i branschen och har därför tagit chansen att ställa fyra frågor till honom.

Vilka erfarenheter tar du med dig till Rippler?

Jag har en bred och lång Life Science-bakgrund från flera byråer i Sverige och Danmark, och har arbetat med alltifrån PR, PA och Market Access till projektledning och medicinsk copywriting. Senast kommer jag från Gullers Grupp. Exempel på områden som jag har varit med och drivit genom åren är kronisk migrän, ledgångsreumatism, cystisk fibros, mans-/kvinnohälsa, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Utöver min byråerfarenhet har jag arbetat med politisk kommunikation på regionnivå.

Vad uppskattar du mest med din roll?

Det som de flesta av mina roller har gemensamt – att driva och skapa nytta för patienter genom förbättrade vårdkedjor, kommunikation, ökad kunskap och tillgänglighet inom hälso- och sjukvården. Oavsett om uppdragsgivaren är ett läkemedelsbolag, en forskargrupp eller en offentlig aktör, försöker jag alltid ha fokus på patientnyttan i sista ledet och att lyfta det mänskliga värdet i det vi vill åstadkomma.

Vilka utmaningar ser du inom branschen för Life Science?

Sverige är ett relativt litet land med förhållandevis stor Life Science-sektor. Jag upplever att det kan vara svårt för bolagen att hitta såväl specifika medicinska kompetenser, som personer med insikt i helheten, det vill säga de aktuella terapiområdena, hur sjukvårdssystemets beslutsfattande fungerar och hur man får kommunicera och inte när det gäller läkemedel. Där ser jag att vi som arbetar som konsulter, och ofta inom olika terapiområden med olika bolag, kan göra skillnad och både utmana och uppmuntra. Inte minst sett till inifrån-och-ut perspektivet.

Vad ser du fram emot på Rippler?

Som strategisk fullservicebyrå har Rippler ett starkt kunderbjudande med specialister inom alltifrån digitalt och hållbarhet till IR och Life Science. Jag ser fram emot att bidra till att ta Ripplers Life Science-affär till nästa nivå, inte minst med mina erfarenheter av samverkan med patientföreningar och disease awareness-kampanjer.

Tack Henrik! Vi ser också fram emot att jobba med dig och är så glada att du är här!

Behöver ni hjälp med att skapa begriplig och iögonfallande kommunikation inom Life Science och Public Affairs? Hör av er!

Fler artiklar

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max

9 tips på hur du lyckas med din investerarkommunikation i kvartalsrapporter