Inom digital marknadsföring är det vanligt att man utvärderar annonsering utifrån ROAS (return on ad spend). Men hur räknar man ut vad en bra ROAS är? Vi rätar ut dina frågetecken kring vad det är, dess betydelse, hur man beräknar det med ett praktiskt exempel, samt hur man avgör vad som är en ”bra” ROAS för just ditt företag.
Vad är ROAS?
ROAS betyder return on ad spend eller advertising spend, och är ett nyckeltal eller key performance indicator (KPI) som används för att mäta effektiviteten av ens annonsering. Lite grovt översatt blir det ungefär avkastning på annonsutgifter eller annonskostnader. Det hjälper till att förstå hur mycket intäkt som genereras för varje krona som spenderas på reklam. Ett högre ROAS-värde indikerar en mer lönsam kampanj. Det är vanligt att använda sig av detta nyckeltal i exempelvis Google ads-annonsering eller sociala medier-annonsering, men går att använda även för annan marknadsföring.
ROAS är bland de allra vanligaste KPI:erna man stöter inom digital marknadsföring. Vilket även Ekonomihögskolan kan bekräfta. Denna KPI ger en tydlig indikation på vad som är värt att fortsätta med och vart man bör överväga att ingripa eller avsluta.
Varför är det viktigt?
- Utvärdera resultaten och effektiviteten av din annonsering
- Fatta informerade beslut om budgetallokering
- Identifiera och optimera de mest lönsamma marknadsföringskanalerna
ROAS är också bra för att kunna rapportera internt hur annonseringen har gått. Det är ofta mycket enklare att visa för sina chefer eller organisation att annonseringen går bra om de kan se det i kronor och ören, eller i procent. Av egen erfarenhet skulle jag säga att många svenskar älskar procent, oavsett om det gäller rabatt i butik eller i ett möte om vad man ska satsa på när det kommer till ens marknadsföringsbudget.
Hur räknar man ut ROAS?
Formeln för att beräkna det är relativt enkel:
Intäkter från reklamkampanjen / Reklamkostnader = ROAS
Räkneexempel:
200000kr/50000kr=4
Vad är då en bra ROAS?
Att definiera vad som är ett ”bra” ROAS-värde är inte alltid så tydligt som frågan kanske låter. Ett bra värde kan variera beroende på flera faktorer, så som företagets marginaler, bransch eller customer lifetime value (CLV). Men framförallt påverkar företagets tillväxtstadie eller övergripande affärsmål:
- Tillväxtfas: Om ditt företag befinner sig i en tillväxtfas, kanske du är villig att acceptera en lägre ROAS för att snabbt få in kunder, fånga marknadsandelar och bygga varumärkesmedvetenhet.
- Lönsamhetsfas: För mer etablerade företag eller de som fokuserar på lönsamhet, är en högre ROAS viktigare för att säkerställa att varje investerad krona i annonsering ger skapar intäkter.
- Kampanj 1 – Räckvidd och varumärkeskännedom, här syns vi för alla som kan vara intresserade av oss.
- Kampanj 2 – Retargeting eller remarketing kampanj, vars syfte bara är att visa upp sig för de som redan visat intresse för ditt bolag.
Känns det fortfarande rörigt?
Att kunna räkna ut och förstå sin ROAS är en viktig kunskap som alla marknadsförare borde. Att inte hålla koll på denna KPI eller hantera den på fel sätt kan hindra dig från att driva effektiva och lönsamma marknadsföringskampanjer. Genom att kontinuerligt övervaka och analysera ROAS kan företag göra mer informerade beslut om sina reklaminvesteringar. Det är egentligen det som är det viktiga.
Vill du ha hjälp med din digitala marknadsföring? Eller vill du utvärdera din SEO? Kontakta oss så hör våra experter av sig till dig.