Har du någonsin gått in i en mataffär och märkt att de mer hälsosamma alternativen, som frukt och grönsaker, placerats på ett synligt sätt vid ingången, medan snacksen döljer sig i gångarna? Det här är ett typiskt exempel på nudging – ett koncept som använder subtila ledtrådar och uppmaningar för att påverka en person mot ett positivt beteende utan att begränsa deras valfrihet.
Nudging har blivit mer och mer populärt de senaste åren och visat sig vara ett effektivt verktyg för att främja positiva beteendeförändringar. Det kan handla om att få fler att slänga skräp och fimpar på rätt ställe genom att tydligt märka ut soptunnor och askkoppar med färgglada skyltar, eller att placera den hälsosamma maten på ett mer framträdande sätt – som i det första exemplet. Principen handlar om att göra det enkelt för personer att göra rätt val, något som även går att applicera i besöksupplevelsen online.
En liknelse för att bättre förstå hur Nudging fungerar
Föreställ dig att du är på en vandring i skogen och stöter på en korsning i leden. En väg är ordentligt upptrampad och leder till en vacker utsiktsplats, medan den andra är övervuxen och snirklar sig djupare in i skogen. Du är fri att välja vilken väg som helst, men belöningen är helt klart större om du väljer att gå mot utsiktsplatsen. Det här är ett exempel på en nudge – den väl använda vägen fungerar som ett subtilt förslag, som guidar dig till den vackra utsiktsplatsen utan att tvinga dig att gå dit.
På ett liknande sätt kan nudging inom webbdesign och UX ge användare en mjuk styrning mot en viss handling eller val utan att begränsa deras frihet. Det vanligaste exemplet som många kan känna igen från webbshoppar är den synliga ”lägg till i kundvagnen”-knappen, som uppmuntrar användare till att fullfölja sitt köp. Men det finns fler sätt att få in nudging-tänket i webbdesign.
Här är några exempel:
Visuella signaler: Att använda färg, storlek och placering för att dra användarens uppmärksamhet till vissa element på hemsidan kan vara effektivt. Att till exempel göra CTA-knappar i en kontrasterande färg och placera den på en framträdande plats kan uppmuntra användare att konvertera.
Standardalternativ: Att ställa in ett standardalternativ för besökarna kan vara ett subtilt sätt att styra deras beteende. Till exempel, om en webbplats ber användare att välja att signa upp sig på deras nyhetsbrev, kan det öka antalet användare som accepterar att ta emot dem genom att ställa in standardalternativet till ”ja”. Här är det förstås viktigt att följa GDPR och övriga integritetspolicys.
Sociala normer: Att nudga användare genom att visa dem att andra gör vissa val kan också vara effektivt. Att till exempel visa ett meddelande om att ”100 personer redan har registrerat sig för den här tjänsten” kan uppmuntra andra att följa efter.
”You catch more flies with honey” sägs det, och detsamma gäller upplevelser online. Genom att förstå konceptet och tillämpa effektiv UX som resonerar med era kunder kan ni skapa en positiv och användarvänlig webbupplevelse som uppmuntrar användare till att göra bra val.
Är du nyfiken på hur du kan få in nudging på ditt företags hemsida?