Noindex – Allt du behöver veta om noindex-taggen

Oftast vill man synas mer på sökmotorer, men det finns faktisst tillfällen då man vill få bort material från Google. Då kan noindex vara ett sätt att hantera det. Genom att använda noindex kan du säkerställa att irrelevanta eller känsliga sidor inte dyker upp i sökresultaten. Men de kan lätt hanteras fel och då kan det ha förödande effekt på din sökmotoroptimering

Vad är noindex?

Noindex är en direktiv som används i HTML-koden eller HTTP-svarshuvudet för att instruera sökmotorer att inte indexera en specifik sida på din webbplats. När en sökmotor stöter på en noindex-tagg, kommer den att utesluta sidan från sina sökresultat, oavsett om andra sidor länkar till den eller inte. Detta är särskilt användbart för att hålla sidor som inte är relevanta för sökresultaten eller som du vill hålla privata, utanför sökmotorns index.

Användningsområden

Det finns många scenarier där detta direktiv kan vara fördelaktigt:

Varukorg, kassa eller tack-sidor på e-handelssajter

Dessa sidor har ofta inget värde för användare som söker på Google och kan istället skapa en dålig användarupplevelse. Därför är det bra att kunna förhindra att Google indexerar dessa, och då blir detta direktiv ett bra sätt att hantera detta. SEO för e-handel är en viktig strategi för att kunna driva försäljning och öka på sikt.

Utvecklingsmiljöer

Om du arbetar på nya sidor eller funktioner som inte är redo att lanseras, kan du använda noindex för att hålla dem borta från sökresultaten tills de är färdiga. Men kom ihåg att ta bort dem när det är redo för lansering. Annars kommer dessa sidor inte ranka överhuvudtaget.

Sidor med lågt innehållsvärde

Sidor som inte bidrar med mycket information eller värde kan skada din sajtens övergripande SEO-hälsa om de indexeras. Det kan exempelvis vara sidor som skapas av ditt tema eller andra funktioner på sajten.

Annonsspecifika landningssidor

Sidor skapade för specifika kampanjer som inte är relevanta för bredare sökningar. Det förhindrar också att exempelvis rabattkoder som du visar på dessa sidor dyker upp i det breda söket på Google.

Interna sökresultat-sidor

Dessa kan skapa problem med duplicerat innehåll, vilket inte är optimalt eftersom det kan skapa problem med intern konkurrens. Det finns också problem med spam för det interna sökresultatsidorna. Det finns aktörer som letar reda på sajter vars interna sökresultatsidor är indexerbara och sen söker de efter sina egna spamdomäner. Detta eftersom det då blir en sida som innehåller länken till deras sajt, vilket för vidare länkkraft till deras spamsajt. Detta är inte bra för din sajts SEO-hälsa, och därför är det bra att alltid se till att sökresultatsidorna inte går att indexera.

Implementering av noindex

Det finns två huvudsakliga sätt att implementera noindex:

Meta-tagg i HTML-koden

Genom att inkludera följande meta-tagg i -sektionen av din HTML-kod kan du instruera sökmotorer att inte indexera sidan:
				
					<meta name="robots" content="noindex">
				
			

Du kan även rikta noindex till specifika sökmotorer genom att använda deras user agent namn:

				
					<meta name="googlebot" content="noindex">
				
			

HTTP-svarshuvud med X-Robots-Tag

För icke-HTML-resurser som PDF:er, bilder och videor kan du använda X-Robots-Tag i HTTP-svarshuvudet:
				
					HTTP/1.1 200 OK
X-Robots-Tag: noindex
				
			
Detta är användbart för att förhindra indexering av filer som inte innehåller HTML-kod.

Noindex tillsammans med andra direktiv

Du kan kombinera noindex med andra direktiv som nofollow för att förhindra både indexering av sidan och crawlning av länkar på sidan:

				
					<meta name="robots" content="noindex, nofollow">
				
			

Om direktiven innebär en konflikt kommer Google följa den mest restriktiva av dem.

Riskerna med noindex

Noindex är ett bra verktyg för att hantera innehåll som av olika anledningar inte ska synas på Google. Ett vanligt exempel på detta är ens utvecklingsmiljö. Men detta är också en risk. Det är inte ovanligt att noindex följer med när man kopierar sin nya sajt från utvecklingsmiljön till prod-miljön. Det kan snabbt få förödande konsekvenser för din SEO. Det är tyvärr så att om sajten har noindex under en lång tid så tappar den inte bara i ranking, utan det kan bli svårt att få tillbaka ens gamla positioner på Google.

Det är därför av särskild vikt att säkerställa att noindex inte följer med vid en lansering av ny sajt. Och se till att du har utrymme för support och bug fix i avtalet med din byrå eller en löpande support-budget. Jag har tyvärr stött på fall där kundens byrå inte tagit bort noindex, vilket gjort att de följt med vid en lansering, och borttagning av detta inte ingått i kundens avtal. Och att det tagit flera månader innan kunden haft budget igen för att lösa detta. Detta är mycket tråkigt och kostar ofta väldigt mycket pengar i utebliven intäkt.

Ett sätt att lösa detta är att göra en SEO-validering där man grundligt går igenom SEOn både på ens befintliga sajt och den nya sajten. Detta för att undvika problem och säkerställa ett bra resultat. Det är som en försäkring för att din nya lansering inte ska skada din verksamhet.

Best practice för noindex

När du använder detta direktiv är det viktigt att förstå hur det skiljer sig från andra metoder som robots.txt och att följa vissa best practice:

  • Noindex vs Robots.txt:
    Noindex hindrar sidan från att visas i sökresultaten medan robots.txt hindrar sökmotorer från att besöka sidan. Blockera inte en noindex-sida i robots.txt, eftersom sökmotorerna då inte kommer åt noindex-taggen.
  • Långvarig användning av noindex:
    Sidor som är markerade med noindex under lång tid kommer till slut inte att föra vidare länkvärde. Detta innebär att länkar på dessa sidor inte kommer att crawlas av sökmotorer. Om du av misstag sätter noindex på sidor eller hela delar av sajten som egentligen ska indexeras kan det skada din SEO:
  • Undvik på värdefulla sidor:
    Se till att du inte oavsiktligt avindexar sidor som är viktiga för din webbplats trafik och ranking. Det kan skada er intäkt. Undvik därför att sätta detta direktiv på sidor som du vill ranka med i framtiden, även om du just här och nu skulle vilja dölja det från söket.
  • Hantering av duplicerat innehåll:
    Använd canonical länkar istället för att konsolidera duplicerat innehåll och säkerställa att rätt version av sidan indexeras. Exempelvis på filtreringar är det oftast smidigast att använda canonicals.

Vanliga frågor

Använd verktyg som Google Search Console för att se hur Google crawlar och indexerar dina sidor. Du kan även använda inspekteringsverktyg i din webbläsare för att säkerställa att noindex-taggen är korrekt implementerad.

Nej, det behöver du inte. Det finns idag många olika verktyg och plugins för noindex. Vilka som är relevanta beror på vilket CMS du använder för din sajt. Till exempel, i WordPress kan du använda Yoast SEO-plugin för att enkelt tillämpa noindex-taggar på dina sidor. Andra CMS-plattformar har liknande funktioner som hjälper dig att hantera detta direkt och andra SEO-inställningar.

Då kommer den sidan inte synas hos Google. Om Google inte hunnit se förändringen räcker det dock med att ta bort noindex för att lösa problemet. Om det däremot är så att sidan haft denna tag under en längre period räcker inte det. Noindex säger till Google att den inte ska titta där, vilket gör att Googlebot inte crawlar den delen särskilt ofta. För att lösa detta bör du ta bort noindex (och se till att sidans cachning inte visar någon gammal version), och sedan gå till din Google Search Console och gör en ”request indexing”-förfrågan för det URL:et. Då kommer Googlebot crawla den igen. Om sidan haft noindex en längre period är det inte säkert att du får tillbaka den ranking du haft innan.

Låt Rippler hjälpa er

Genom att använda noindex-taggen på rätt sätt kan du effektivt hantera vilka sidor som ska synas i sökresultaten. Detta är särskilt viktigt för sajtsägare och marknadschefer som vill säkerställa att endast relevanta och värdefulla sidor indexeras. Implementera noindex där det är relevant för att hantera din webbplats synlighet på Google, men gör det med försiktighet så du inte saboterar din SEO-strategi.

Vill du prata SEO och digital synlighet? Hör av dig så tar vi ett kravfritt möte.

Fler artiklar

Gör dig redo för års- och hållbarhetsrapporternas säsong

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max