I en digital värld där content is king, är länkbete (även kallat link bait) en strategi för att attrahera länkar som stärker din SEO. Men hur ska man få länkar när de flesta idag inte ger bort dem hur som helst? Och hur skapar man innehåll som också tillför värde för hela bolaget?
En gång i tiden var det länkar som var helt avgörande för att din sajt överhuvudtaget skulle synas på Google. Riktigt så enkelt är det inte längre. Saker som innehållskvalitet, EEAT (expertis, erfarenhet, auktoritet och trovärdighet) och topical authority är idag på vissa sätt viktigare än länkar. Men det sagt så finns behövs länkar fortfarande som en del av SEO-kakan. En sajt som har länkar från trovärdiga källor är en tydlig signal till Google att den är relevant. Och även rena omnämningar av ditt företag kan ge ett visst värde, eftersom det kan ha en inverkan på din EEAT. Av dessa orsaker är det fortfarande värt att lägga lite krut på just så kallade länkbeten.
Vad är länkbete?
Länkbete är en digital marknadsföringsstrategi där innehåll skapas med det primära målet att få andra webbplatser att länka till det. Detta innehåll är oftast särskilt attraktivt, informativt eller underhållande, designat för att locka uppmärksamhet och uppmuntra delning. Genom att dra till sig backlinks från andra webbplatser, förbättras webbplatsens sökmotoroptimering (SEO) och därmed dess synlighet på internet. Effektivt länkbete kan variera från detaljerade guider och forskningsrapporter till roliga videor eller kontroversiella åsikter, men nyckeln ligger i dess förmåga att engagera och intressera publiken till den grad att de vill dela och länka till innehållet.
Länkbeten har inte helt oförtjänt ibland ett dåligt rykte. Men det handlar egentligen i grunden om att skapa innehåll som det är värt att länka till.
3 tips för effektivt länkbete
Vissa av dessa kan te sig självklara, men det här är (enligt oss) det bästa sättet att attrahera länkar organiskt. Vi har kategoriserat dem i 3 kategorier: Innehåll, Känsla och Funktion.
1. Innehåll
Skapa användbart och engagerande innehåll! Innehållet ska vara så intressant eller värdefullt att det uppmuntrar delning och länkning. Här ska man komma ihåg sin målgrupp. Det räcker inte med en enkel guide, utan här vill vi ha djupgående och ordentliga undersökningar. Helst med egen data eller ordentligt understött för att ge ditt innehåll mer djup och värde.
Visuella element
Kom ihåg det visuella. Attraktiva bilder, infografik och videor kan göra innehållet mer delbart och ”länkvärdigt”. Lägg lite krut på att skapa bra innehåll.
2. Känslor & nyheter
Utnyttja Emotionella Triggers: Innehåll som väcker starka känslor, såsom förvåning, glädje eller till och med kontrovers, tenderar att delas och länkas till oftare. Se till att innehållet engagerar och berör din publik på ett djupare plan. Det behöver inte vara något för gör dig ovän med allt och alla, men det räcker att utmana gamla ”sanningar”.
FOMO (fear of missing out)
Nyhetsvärde och aktualitet är viktigt. Innehåll som är aktuellt eller behandlar nya trender och händelser attraherar ofta länkar från nyhetssajter och andra branschbloggar. Se till att ditt innehåll är relevant och i takt med tiden. Och undvik att upprepa samma sak som redan har sagts i ämnet.
3. Funktion
Kan man angripa din bransch på ett nytt sätt? Finns det något som du tycker saknas? Här är originalitet och unikhet är avgörande. Skapa innehåll som erbjuder nya perspektiv eller insikter. Sånt innehåll tenderar att skilja sig från mängden och attrahera länkar.
Det är inte svårare än så
Att skapa länkbete är en konstform som kräver kreativitet, men insikt i målgruppens behov och en solid förståelse av vad som driver delning och länkning på internet. Genom att följa dessa strategier kan marknadsförare och innehållsskapare framgångsrikt skapa innehåll som inte bara engagerar och informerar utan också förbättrar webbplatsens SEO och online-närvaro.
Att synas på Google och ha länkvärdigt innehåll är viktiga aspekter för att lyckas på dagens digitala marknad. För mer länkbetes-idéer och hjälp med att utveckla din digitala närvaro är du välkommen att kontakta oss. Våra erfarna experter älskar att prata SEO och bra innehåll.